fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Hotele

Orbis w trzecim kwartale urósł o 6,9 procent

Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz
Przychody ze sprzedaży wzrosły o 6,9 proc. w ujęciu like-for-like* do 193,3 mln zł. 7,7 proc. wzrostu przychodu na jeden dostępny pokój w ujęciu. EBITDA - 140 mln zł (wzrost o 124,3 proc. w porównaniu do trzeciego kwartału 2010 r.) – Orbis podał wyniki za trzeci kwartał
- W trzecim kwartale rynek hotelarski w Polsce przeżywał ożywienie. Najwyższe wzrosty niezmiennie odnotowują hotele warszawskie, warto wspomnieć także o poprawie wyników w Trójmieście i Wrocławiu. Jednakże niektóre rynki, np. katowicki i poznański, nie wykorzystują w pełni ożywienia gospodarczego i osiągają wyniki na niższym poziomie – ocenia  Laurent Picheral, prezes Orbis S.A.
Orbis miał w trzecim kwartale 2011 r. 193,3 mln zł przychodów, co wobec 180,8 mln w trzecim kwartale 2010 r, oznacza 6,9 proc. wzrostu. EBITDA w tym samym czasie wyniósł 66,3 mln zł (58,1 mln zł), co daje wzrost o 14,1 proc. A zysk netto skoczył z 12 mln w trzecim kwartale 2010 do 79,5 mln w 2011 r. (560 proc.) Dobre wyniki operacyjne Grupy Hotelowej Orbis w trzecim kwartale 2011 r. potwierdza wzrost przychodu na jeden dostępny pokój (RevPAR) - o prawie 7,7 proc., do 138 zł (liczony na zasadzie like-for-like).
W ujęciu całościowym poprawa wskaźnika RevPAR wynika ze wzrostu frekwencji o 3,2 punktu procentowego oraz średniej ceny za pokój o 2%. Kwartalne wskaźniki operacyjne rosną już trzeci raz z rzędu od drugiego kwartału 2009 r., co można uznać za oznakę poprawy koniunktury. Przy porównaniu wyników raportowanych wzrost wskaźnika RevPAR osiągnął 12,7 proc. Świadczy to, że restrukturyzacja portfela hoteli Grupy zaczyna przynosić efekty. W trzecim kwartale segment hoteli up & midscale (3 gwiazdki i więcej) odnotował szybszy wzrost niż hotele ekonomiczne - o 8,6 proc. w stosunku do 3 proc. Dobre wyniki rynku warszawskiego, na którym działa wiele hoteli up & midscale należących do grupy, przyczyniły się do wyższego wzrostu frekwencji w tym segmencie, niż w segmencie hoteli ekonomicznych. Na lepsze wyniki segmentu w trzecim kwartale w skali całego kraju wpływ miał także 2,6-proc wzrost średniej ceny za pokój (ARR) w ujęciu like-for-like, podczas gdy hotele ekonomiczne odnotowały niewielki spadek tego wskaźnika - o 1,5 proc. Porównując wyniki raportowane, w trzecim kwartale EBITDA Grupy Hotelowej Orbis wzrosła o 142,3 proc. do 127 mln zł. Grupa wypracowała taki wynik dzięki zyskom ze zbycia nieruchomości oraz sprzyjającej sytuacji na rynku. Wykorzystanie  pozytywnych tendencji na rynku umożliwiło osiągnięcie 14,1% wzrostu wyniku  EBITDA operacyjna w ujęciu like-for-like. Dzięki spłacie 188 mln zł zadłużenia, ograniczono koszty finansowe. W konsekwencji w trzecim kwartale Grupa Hotelowa Orbis wypracowała zysk netto w wysokości 79,5 mln zł. W trzecim kwartale Orbis sprzedawał nieruchomości, które mu ciążyły, w tym  hotel Bristol w Warszawie, którego operatorem nie był już od 1981 r. oraz bazę transportową w Tarnobrzegu. Zysk z tych transakcji wyniósł 72,4 mln zł. W ciągu 9 miesięcy 2011 tego roku pozbył się też czterech hoteli w Krakowie, Szczecinie, Kaliszu i Kołobrzegu), uzyskując 170 mln zł. A 18 października sprzedał hotelu Francuski w Krakowie. Ponadto, podpisał przedwstępne umowy sprzedaży floty pojazdów oraz nieruchomości w Płocku. Zamknięcie tych transakcji planowane jest na czwarty kwartał 2011 r. Do poprawy wyników przyczyniły się prowadzone działania marketingowe, w ramach których zorganizowano letnie kampanie promocyjne jak np. Family&Novotel, letnia oferta ibis („summer ibis offer") i  promocja „rabat do 40 proc." ("up to 40% off"). Działania te przyniosły w efekcie   90 tys. sprzedanych pokojonocy. Frekwencja w trzecim kwartale 2011 r. wyniosła 61,7, wobec 58,5 proc. rok wcześniej (3,2 proc. więcej), średnia cena pokoju wzrosła w ciągu roku z 219,1 zł do 223,5 zł (2 proc.), a przychód na dostępny pokój (RevPAR) ze 128,1 do 138 zł (7,7 proc.). - Wyniki osiągnięte w trzecim kwartale, w połączeniu z satysfakcjonującą liczbą rezerwacji hotelowych na czwarty kwartał, dają zarządowi mocną podstawę do potwierdzenia, że nic nie powinno zagrozić osiągnięciu wyniku EBITDA na poziomie 185 mln zł – podsumowuje prezes Picheral. *Like-for-like – bez wpływu otwartych/sprzedanych hoteli oraz istotnych zdarzeń jednorazowych.
Źródło: turystyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA