Media i internet

iTunes Store ruszył w Polsce

Ściągane przez Internet pliki muzyczne często przenoszone są później na ipoda
AFP
Potwierdziły się zapowiedzi „Rz" - kultowy amerykański sklep sprzedający muzykę w sieci ruszył w Polsce dzisiaj w nocy. Oferuje 18 milionów piosenek. Razem z nim ruszył iBookstore
Po kilku latach oczekiwań Polacy mają dostęp do 18 milionów piosenek możliwych do kupna przy użyciu polskiej karty kredytowej.
Dotychczas było to niemożliwe, choć w USA należący do Apple iTunes Store, największy pośrednik w sprzedaży cyfrowej muzyki, istnieje od ośmiu lat i od tego czasu sprzedał tam 15 miliardów piosenek. Ceny za utwór w polskim sklepie wahają się od kilkudziesięciu euro centów (za polskie utwory) do ponad 1 euro. Zdaniem części branży w Polsce, 1 euro za jeden utwór to jak na polskie warunki dużo. Rozmówcy „Rz" wskazują też jednak, że grupa użytkowników iPodów, iPhone'ów i iPadów to zamożni Polacy, którzy prawdopodobnie nie będą oszczędzać na muzyce w sieci.
Tak, jak zapowiadaliśmy, razem z polskim sklepem ruszyły analogiczne na niektórych rynkach ościennych. iTunes Store dotychczas w Europie działał w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Grecji, Holandii, Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Teraz mogą w nim kupować także Czesi i Węgrzy. Polski rynek muzyki w sieci nie jest na razie duży, a jego wpływy ostatnio nie rosły. W 2010 roku według szacunków EMI Music Polska wynosił ok. 20 mln zł, to ok. 5 proc. całego rynku sprzedaży muzyki. Podobnnie szacuje to PwC: według firmy w tym roku rynek cyfrowej muzyki będzie tu wart 11 mln dolarów i będzie rósł. Także rynek sklepów z muzyką w sieci nie jest na razie rozbudowany – więcej było na nim w ostatnim czasie zamknięć niż otwarć. Najpoważniejszym graczem w tej branży jest należąca do Polkomtela Muzodajnia. Wystartowała trzy lata temu i dziś ma prawie 180 tys. klientów. Miesięcznie Polacy pobierają z niej ponad 700 tys. utworów.
Źródło: ekonomia24

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL