Media i internet

Inwestorzy branżowi i finansowi zainteresowani TVN

Fotorzepa, MW Michał Walczak
Przynajmniej osiem firm, w tym wielkie koncerny medialne i fundusze private equity są zainteresowane przejęciem grupy TVN, która może zostać sprzedana w częściach - uważają analitycy Erste Group
Sprzedaż telewizyjnej grupy w częściach jest zdaniem Vaclava Kminka, analityka rynku mediów Erste Group Research, najbardziej prawdopodobnym scenariuszem. - Myślę, że firma zostanie sprzedana w częściach, bo zainteresowane TVN są firmy, które albo działają na rynku telewizyjnym, albo np. platform satelitarnych - uważa Kminek. Zdaniem Erste platforma "n" mogłaby wtedy trafić do francuskiego Vivendi, internetowe ramię grupy (Grupa Onet) pozostałoby w rękach Łukasza Wejcherta (jeden z głównych współudziałowców ITI). - Tak naprawdę nie wiadomo wtedy, komu zostałby sprzedany TVN -  zaznacza Kminek.
Najaktywniejszym inwestorem w branży mediowej w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej jest zdaniem Erste amerykański Time Warner (jest udziałowcem czeskiej grupy telewizyjnej CME). Mało prawdopodobne zdaniem Erste jest natomiast, że w regionie w media (a więc także w TVN) inwestować będzie News Corp. Ruperta Murdocha. - Ta firma raczej wycofuje się z regionu, a nie inwestuje  (niedawno sprzedała udziały w bułgarskiej telewizji - red.) - mówi Kminek. Zdaniem Erste wśród potencjalnych oferentów są oprócz już wspomnianych firm są też  niemiecka RTL Group, Discovery,  Bertelsmann, oraz fundusze private equity: BC Partners, CVC, Kohlberg Kravis Roberts & Co. oraz Apax.
Scenariusz przedstawiony przez Erste podawały już tydzień temu media. Zaprzeczył mu wtedy Wojciech Kostrzewa, prezes grupy ITI. - Wszyscy akcjonariusze ITI są zdeterminowani, aby zrezygnować ze swojego zaangażowania w TVN - tłumaczył w wywiadzie dla agencji Reuters. Na poniedziałkowej konferencji Grupy Onet.pl Łukasz Wejchert, prezes Onetu i jeden z głównych właścicieli (rodzina Wejchertów ma 64 proc. ITI) nie chciał komentować tych spekulacji. Erste zarekomendowało dziś inwestorom, żeby kupować walory Agory, czeskiej CME i Cyfrowego Polsatu. Rekomendację dla TVN zmieniło z "kupuj" na "akumuluj". Agora zawdzięcza to silnemu bilansowi i dużej łynnosci, a Cyfrowy Polsat: nabyciu Telewizji Polsat. - Przed tym wydarzeniem Cyfrowy był spółką stabilną. Po przejęciu zaczął rosnąć, a Telewizja Polsat goni na rynku oglądalności TVN - mówi Kminek. Jego zdaniem rynek reklamy w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej najgorsze ma już za sobą i w Polsce, podobnie, jak Słowenii i Czechach, sytuacja w reklamie będzie się poprawiać. - W 2011 roku rynek reklamy w Polsce wzrośnie o 4,9 proc., a w przyszłym roku o 6,2 proc. - prognozuje Kminek.
Źródło: ekonomia24

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL