Biznes

Miłośnicy małej czarnej wkrótce zapłacą za filiżankę sporo więcej

Rzeczpospolita
Skutki wysokich cen kawy na giełdach nie ominą Polski. Pierwszych podwyżek w naszych sklepach można się spodziewać jeszcze w tym roku
Dostawcy sygnalizują, że kawa będzie kosztowała coraz więcej. – Nie będzie to jedna duża podwyżka, tylko stopniowy wzrost cen – mówi Błażej Patryn, rzecznik sieci Piotr i Paweł.
Krzysztof Półgrabia, dyrektor finansowy giełdowego Pamapolu, właściciela palarni Galaxia, spodziewa się, że do końca 2007 roku ceny kawy na krajowym rynku pójdą w górę średnio o 10 procent. Producenci nie wykluczają podwyżek, ponieważ ostatnio na światowych giełdach gwałtownie drożeje ziarno kawowe. W ostatnich dniach jego cena sięgnęła poziomu najwyższego od dziesięciu lat. Zwyżkę napędzają informacje o słabych już drugi rok z rzędu zbiorach w Brazylii oraz Wietnamie. Kraje te są największymi producentami kawy na świecie.
Dziennik „Financial Times” podał, że z powodu suszy ilość zebranej kawy w Brazylii spadła w tym sezonie o 23 procent, do 32,6 mln worków (około 1,9 mln ton). W związku z tym światowa produkcja zmniejszyła się do 6,8 mln ton. Tymczasem popyt na kawę jest coraz większy. W ciągu ostatnich pięciu lat jej spożycie wzrosło o 8 procent w Stanach Zjednoczonych i 6 procent w Europie. Z podnoszeniem cen nie muszą się spieszyć jedynie te firmy, które wcześniej kupiły duże ilości ziarna. – Biorąc pod uwagę zapasy, a także mocnego złotego, nie widzimy potrzeby wprowadzania podwyżek – wyjaśnia Monika Popławska, dyrektor działu napojów Nestlé Polska, drugiego producenta kawy w Polsce. Wyższych cen kawy nie będzie trzeba na razie się spodziewać w dużych sieciach handlowych. – Kontrakty na dostawy kawy w naszej sieci negocjowane są na długi okres i na poziomie globalnym, dlatego ewentualny wzrost cen nastąpi dopiero za jakiś czas – mówi Przemysław Skory, rzecznik sieci Tesco. Dodaje także, że firma ma spore zapasy kawy. Andrzej Krzywdziński, właściciel firmy Macro z Bronowa specjalizującej się w produkcji kawy Arabica, zwraca uwagę, że ewentualna podwyżka cen kawy nie byłaby pierwsza w tym roku. Od początku 2007 roku o około 30 procent poszły w górę ceny, po jakich importerzy kupują kawę rozpuszczalną. Wydatki na kawę zwiększyły się w tym roku o 7 proc. Wartość sprzedaży wzrosła, bo chętniej pijemy markową małą czarną. – Podwyżkę spowodowało zaostrzenie przez Unię Europejską przepisów sanitarnych – uważa Andrzej Krzywdziński.Według firmy badawczej MEMRB od lipca 2006 do czerwca 2007 roku kupiliśmy 76,5 mln ton kawy, o 2 proc. więcej niż przed rokiem. Nasze wydatki na nią podniosły się o 7 proc., do niemal 2,5 mld zł. – Sprzedaż kawy zwiększa się, ponieważ rośnie zamożność Polaków. Dzięki temu coraz więcej osób może pozwolić sobie na zakup droższej kawy – wyjaśnia Dorota Chruściel z biura prasowego Kraft Foods Polska. Firma ta jest liderem polskiego rynku kawy. Należą do niej marki Jacobs i Maxwell House. Ma 28 proc. udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży. Przedstawiciele branży uważają, że polskiemu rynkowi kawy daleko jest jeszcze do nasycenia. Według Głównego Urzędu Statystycznego w 2006 r. przeciętne spożycie wyniosło ok. 2,3 kg na osobę. Tymczasem w Holandii przeciętna konsumpcja przekracza 8 kg, a w krajach skandynawskich wynosi 14 – 15 kg.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL