Biznes

Polscy operatorzy wprowadzają tablety do oferty

AFP
Orange, Era i Play wkrótce wprowadzą nowe urządzenia do oferty
[b] Profesjonalnie o telekomunikacji i nowych technologiach w branżowym serwisie [link=http://www.rpkom.pl" target="_blank]rpkom.pl[/link][/b]
Trzej z czterech największych operatorów komórkowych w Polsce potwierdzili, że wkrótce do swojej oferty włączą tzw. tablety. To nowy, szybko zyskujący popularność typ komputerów przenośnych. Na początek w salonach operatorów będzie można kupić siedmiocalowy tablet Samsung Galaxy Pad. Jak jednak zapowiedział Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP, właściciela sieci Orange, operator nie poprzestanie na jednym modelu.
– Negocjujemy z innymi producentami i jak dobrze pójdzie, klienci Orange będą mieli dwa – trzy urządzenia do wyboru – podał Jabczyński. – Za wcześnie jeszcze na informacje na temat cen i taryf – ucina natomiast Konrad Mróz z biura prasowego Ery pytania o szczegóły nowej oferty. Także Play nie podał na razie dokładniejszych informacji. Zapowiedzi operatorów oznaczają, że wieszczona od wielu miesięcy przez analityków rewolucja w branży komputerów przenośnych w końcu dociera do Polski. Segment masowych urządzeń w kształcie tabliczki obsługiwanych dotykowo bez klawiatury narodził się w kwietniu, kiedy amerykański Apple przedstawił tablet iPad. Urządzenie pół roku po premierze generuje więcej przychodów Apple’a niż odtwarzacze iPod obecne na rynku od 2001 r. Według szacunków firmy analitycznej iSuppli do końca roku na całym świecie sprzedanych zostanie 7,1 mln sztuk iPadów i 11 mln tabletów w ogóle. To wprawdzie niewiele w porównaniu ze sprzedażą komputerów osobistych, która ma w 2010 r. wynieść 367,8 mln sztuk, ale z tabletami duże nadzieje wiążą operatorzy telekomunikacyjni. Na całym świecie zmagają się oni ze spadkiem przychodów z tradycyjnych usług głosowych. W 2006 r. średni miesięczny przychód z usług głosowych wyniósł w Europie 23 euro. W 2010 r. ma to być 20 euro, a w 2015 r. już tylko ok. 16 euro (dane Arthur D. Little i Exane BNP Paribas). W tej sytuacji operatorzy szukają nowych źródeł gotówki w usługach dodanych – mobilnym Internecie, aplikacjach czy grach. Nadzieje, jakie firmy wiążą z tabletami, wynikają z większych średnich przychodów na użytkownika, jakie generują określone urządzenia. Według Arthura D. Little i Exane BNP Paribas na przykład we Francji ponad 80 proc. właścicieli iPhone’ów korzysta z dostępu do sieci i e-maila. Średnia dla użytkowników komórek innych typów jest dwa razy mniejsza. Podobnie wyglądają statystyki dla innych rynków (w Polsce sprzedano ok. 300 tys. iPhone’ów, ale oficjalnych danych brak). Według Raphaela Vasqueza, analityka firmy Gartner Research, łatwe w obsłudze tablety wypełniają niszę między telefonami komórkowymi a laptopami i wpłyną na zmniejszenie się popularności tzw. netbooków. To najmniejsze i najtańsze laptopy przeznaczone głównie do przeglądania Internetu, które pojawiły się pod koniec 2007 r. i szturmem zdobyły rynek (pierwszym ich producentem był Asus). Do niedawna netbooki sprzedawały się lepiej niż jakiekolwiek inne rodzaje komputerów. Do swojej oferty włączyli je także operatorzy. – Nadal uważamy, że netbooki mają swoją niszę na rynku komputerów mobilnych, ale jest ona coraz bardziej zagrożona przez tablety – mówi Vasquez. Wkrótce na rynku, na którym dziś konkurują iPad, Samsung Galaxy Tab oraz niedostępny w Polsce Dell Streak, zrobi się tłoczno. W przyszłym tygodniu swój siedmiocalowy tablet ma przedstawić kanadyjski Research In Motion, producent smartfonów BlackBerry. Kolejne będą premiery Asusa, Lenovo i Acera. Nad tabletem pracuje także Cisco, znane przede wszystkim jako producent sprzętu telekomunikacyjnego. Jego tablet nazwany Cius ma być specjalnie dostosowany do połączeń wideo. [b]masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=t.boguszewicz@rp.pl]t.boguszewicz@rp.pl[/mail][/b]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL