Biznes

Volvo po chińsku

AFP
Szef związków zawodowych Volvo w Olofström, Miroslav Milurevic oświadczył, że chińskie Geely kupiło Volvo. Ford potwierdził zaś, że spółka doszła do porozumienia w sprawie warunków sprzedaży Volvo PV Geely
Zgodnie z porozumieniem, które jest rezultatem negocjacji ostatnich dni w Londynie, ostateczna umowa zostanie podpisana w pierwszym kwartale przyszłego roku. Cała sprzedaż zaś zakończona zostanie w drugim kwartale 2010 r.
Ford oznajmił, że spółka będzie współpracować z Volvo w wielu sektorach. Nie zamierza jednak zachować w nim części udziałów i nie będzie widniał jako jego właściciel w jakiejkolwiek formie. Według informacji agencji TT, porozumienie osiągnięto, co do 68 punktów, min w sprawie struktury produkcji i planów inwestycyjnych. Nie wiadomo jednak nadal, jak będzie wyglądać sfinansowanie transakcji. Choć zdaniem Sörena Carlssona, szefa związków zawodowych Unionen w Volvo PV w Göteborgu strony miały się porozumieć co do finansowych i handlowych warunków umowy. Według doniesień Aftonbladet suma za którą Ford sprzedaje Volvo to 15 mld szwedzkich koron. Szwedzki rzecznik prasowy Geely Anders Fogel nie chce jednak tej sumy komentować.
Ford i Geely uporały się też z najważniejszym problemem: w jaki sposób Gelley i Volvo będzie współpracować wobec sowich patentów. Ponadto Geely musi także uzyskać formalną zgodę władz zanim będzie można uznać transakcję za ukończoną. W komunikacie prasowym Geely oświadczył, że „Jeżeli transakcja dojdzie do skutku, to „Volvo zachowa wiodącą pozycję w zakresie bezpieczeństwa, techniki ochrony środowiska oraz będzie traktowane jako wiodąca prym w świecie marka premium z możliwościami rozwoju na szybko ekspandującym chińskim rynku”. Pogłoski i informacje o zainteresowaniu Chińczyków Volvo Personvagnar krążyły już od ponad roku. Najpierw był to producent aut Changan Automotiv, który był wymieniany jako potencjalny kupiec. W lutym ujawniono, że negocjacje o kupnie Volvo z Fordem prowadził Geely. W maju Gelly zdementował informacje, że spółka chce przejąć którąś ze szwedzkich marek. W sierpniu weszło na scenę konsorcjum Jacob, a kilka dni wcześniej amerykańskie Crown. Pod koniec października wreszcie Ford razem z Volvo przedstawili Geely jako najbardziej prawdopodobnego kontrahenta na przejęcie szwedzkiej marki.
Źródło: Rzeczpospolita OnLine

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL