Sylwetki

Jedynym celem jest zysk

Rzeczpospolita
Z Henrykiem Salą, prezesem Mix Electronics, rozmawia Piotr Mazurkiewicz
[b]Rz: Kiedy zostanie sfinalizowane przejęcie Electro Worldu?[/b]
[b]Henryk Sala:[/b] Wszystko może zostać zamknięte już w najbliższy poniedziałek. [b]Planowane są zwolnienia, zamykanie sklepów?[/b]
Przewidujemy jedynie niewielką restrukturyzację. Electro World od dawna miał problemy finansowe, wiele oszczędności już zostało dokonanych. Sklepów nie chcemy zamykać. Będziemy zwiększać ich obroty tak, by stały się rentowne. Na razie nie planujemy też dużych inwestycji, by nie generować kosztów. [b]Po co właściwie łączyć w jednej firmie średniej wielkości sklepy z hipermarketami w dużych miastach, i to jeszcze pod inną marką?[/b] To po prostu idealne dopełnienie naszej strategii wzrostu na rynku. Przez lata bardzo szybko rozwijaliśmy się głównie w mniejszych miastach, ale w dużych aglomeracjach prawie nas nie ma. Teraz się tam pojawiamy z bardzo dobrze rozpoznawalną marką i działającą siecią. Electro World to format dedykowany dla klientów miast wojewódzkich. A Mix Electronics będzie rozwijał sieć partnersko-ajencyjną w miastach powiatowych i mniejszych miejscowościach. [b]Co daje wam połączenie?[/b] Widzimy dużo możliwych efektów synergii, a przez to ograniczenia kosztów ogólnych w całej firmie. Największych efektów oczekujemy w logistyce. Oczywiście działy zakupów i technologicznego wsparcia sprzedaży będą korzystać z efektów skali. Może trochę mniej oszczędzimy w przypadku marketingu, będziemy bowiem działać pod dwiema markami. [b]Kiedy pojawią się nowe sklepy Electro Worldu?[/b] Kilka sklepów Miksa będziemy chcieli przebudować, by szybko wejść z Electro Worldem do dużych miast, w których dziś go nie ma. Planujemy otworzyć już zakontraktowaną przez Electro World lokalizację w Poznaniu i może w Gdyni. [b]Komu rzuca pan rękawicę?[/b] Na pewno nie chcemy nikogo kopiować – niemieckie Media Markt i Saturn z sukcesem wprowadzają w Polsce swój model biznesowy, próba ich kopiowania skończyłaby się dla nas porażką. To jest za drogi koncept i wymaga ogromnego zaplecza finansowo-zakupowego. My chcemy zrobić coś nowego, tańszego. Mamy wizję nowego sklepu, który na tyle powinien się spodobać klientom, by chcieli przejechać wiele kilometrów, aby zrobić w nim zakupy. Mam nadzieję, że uda się nam zaskoczyć konkurencję. [b]A co z Internetem?[/b] Wraz z firmą kupiliśmy domenę www.electroworld.pl i mamy zamiar z niej korzystać. Chcemy, by za pośrednictwem tej strony każdy mógł sprawdzić, co i za ile można kupić w naszej firmie. Jestem przekonany, że docelowo będziemy mogli tą drogą przedstawić klientom największą branżową ofertę towarową na polskim rynku. Mix od kilku lat testuje i analizuje różne rozwiązania związane z wykorzystaniem Internetu. Ma kilka witryn dedykowanych różnym klientom. [b]Skoro koncentruje się pan teraz na nowym nabytku, czy Mix Electronics na tym nie ucierpi?[/b] Taką grupą firm handlowych nie da się efektywnie kierować w pojedynkę. Mix w swoim portfelu ma już ponad 200 sklepów, zaopatrujemy też sieć ok. 500 placówek franczyzowych. Dodatkowo jest jeszcze ok. 100 punktów Mobile Mix i nowy nabytek. Dlatego Krzysztof Tomczyk już jest odpowiedzialny za efektywność operacji sprzedaży i dalszy rozwój sieci Mix Electronics, Sławomir Świętochowski zajmuje się poprawą rentowności Electro World Polska, a Mobile Miksem zarządza Janusz Ślązak. Ja odpowiadam za wykorzystanie efektów synergii we wszystkich kanałach dystrybucji. [b]Kyzys widać w wynikach?[/b] Sprzedaż ogółem nam nie spada. Biorąc pod uwagę fakt ograniczania rozwoju i zamykanie nierentownych sklepów, to wynik mamy dobry. Spodziewamy się w skali roku jednocyfrowego wzrostu przychodów, ale jedynym celem firmy jest zysk. Już dokonaliśmy znaczącej redukcji kosztów i poprawiliśmy rentowność handlu. Planujemy kolejne cięcia, by się utrzymać przy malejących marżach. Wymusza to malejący popyt i działania konkurencji. Jeżeli sprawdzą się nasze kalkulacje i po obniżeniu kosztów będziemy mogli ostrzej zagrać cenowo, to w przyszłym roku osiągniemy znaczący wzrost obrotów pomimo przewidywań analityków, że rynek będzie spadkowy.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL