Nauka

Pramatka z Etiopii

ROL
Ewolucja. Z kawałków znalezionych w afrykańskiej dolinie uczeni złożyli szkielet naszego przodka sprzed czterech milionów lat
Wysiłki badaczy odsłoniły pierwszy akt ewolucji, która doprowadziła do powstania naszego gatunku.
Szkielet należący do żeńskiego osobnika Ardipithecus ramidus znaleziony został na stanowisku w pobliżu miejscowości Aramis w dolinie Awash w Etiopii. Od 1994 roku przez trzy sezony badacze pełzali na kolanach, wydobywając z gliniastego podłoża poszczególne kosteczki hominida. W najnowszym wydaniu magazynu "Science" znajdujemy kilka artykułów podsumowujących 17 lat wysiłku 27 naukowców z 10 krajów. Istota żyjąca 4,4 mln lat temu była mieszaniną prymitywnych cech małpich, które dzieliła z wcześniejszymi przodkami, oraz cech, które w dalszym rozwoju ewolucyjnym rozwinęły się w typowo ludzkie.– Od stóp do głów jest mozaiką. W równym stopniu nie przypomina szympansa, jak i człowieka, to po prostu Ardipithecus – powiedział Tim White z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, jeden z autorów tekstu w "Science".
Uczeni przebadali czaszkę, zęby, miednicę, kości dłoni i stóp. Materiału kopalnego było wystarczająco dużo, aby określić wagę ciała (ok. 50 kg) i wzrost (120 cm). Ardipithecus ramidus żył na pograniczu lasu i sawanny. Żywił się prawdopodobnie orzechami i drobnymi zwierzętami. Miał długie ręce, którymi chwytał się gałęzi. Chodził jednak w pełni wyprostowany, a jeśli już podpierał się na rękach, to nie tak, jak robią to małpy, które opierają się na knykciach. Sposób poruszania się jest kolejnym dowodem, że linia rozwojowa małp człekokształtnych i ludzi rozeszła się znacznie wcześniej, ok. 6 mln lat temu. – Na podstawie jednego kompletnego szkieletu i drobnych fragmentów innych osobników tego gatunku, naprawdę możemy poznać biologię owego wczesnego hominida – powiedział Gen Suwa z Uniwersytetu Tokijskiego, współautor badań. Skamieniałość, która przez naukowców pieszczotliwie nazwana została Ardi, jest najstarszym szkieletem z gałęzi ewolucyjnej, która doprowadziła do powstania Homo sapiens. Dotychczas najdawniejszym dobrze poznanym przodkiem człowieka był Australopithecus, dwunożny "małpolud" o stosunkowo małym mózgu. Najbardziej wiekowe znaleziska tego gatunku datowane są na 4 miliony lat. Najsłynniejsza jest "Lucy" sprzed 3,2 mln lat. Znaleziona została w 1974 roku w miejscu oddalonym o 70 km od stanowiska, gdzie 20 lat później odkryto starszą o ponad milion lat "Ardi". – Przeszukaliśmy każdy cal wykopaliska – wspomina Tim White. Używając pędzelka i szczoteczki do zębów, badacz przez rok usuwał resztki zasolonej gliny z maleńkich fragmentów kości. Na uniwersytecie w Tokio i Ohio uczeni pracowali nad cyfrową rekonstrukcją czaszki i miednicy. Fragmenty kości i zębów były skanowane za pomocą specjalnie skonstruowanego mikrotomografu komputerowego. Geolodzy z Los Alamos National Laboratory w Nowym Meksyku dokładnie datowali znalezisko.