Biznes

Zurich: powrót po latach

Ta część ubezpieczeniowego rynku rozwija się wolniej od prognoz. W pierwszej połowie 2009 r. wzrosła o ok. 20 proc.
Rzeczpospolita
Zurich Financial może rozruszać rynek ubezpieczeń direct. Szwajcarska grupa ma postawić na sprzedaż polis majątkowych przez Internet i telefon
Firma Zurich Financial Services powraca na polski rynek ubezpieczeniowy po siedmiu latach. Z naszych informacji wynika, że osobą organizującą jej wejście na rynek ubezpieczeń direct jest Wojciech Leski, który w latach 2006 – 2008 był prezesem zarządu Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy należącej do Volkswagen Banku Polska. W jej ofercie były głównie pakiety ubezpieczeń komunikacyjnych. Do momentu zamknięcia tego numeru gazety nie udało się nam z nim skontaktować.
Szwajcarska firma była obecna w naszym kraju w latach 1998 – 2002. Miała spółkę, która oferowała jedynie produkty życiowe. W 2001 r. zdobyła 1,2 proc. udziału w rynku ubezpieczeń na życie, zbierając 109,2 mln zł ze składek (na koniec roku zajmowała siódmą pozycję w rankingu zakładów życiowych – red.). Ale siedem lat temu niespodziewanie wyszła z Polski, sprzedając portfel polis towarzystwu Generali. Teraz ma się skupić głównie na oferowaniu polis majątkowych poprzez Internet i telefon. Co na to Szwajcarzy? – Nie będziemy komentowali tych plotek. Możemy jedynie powiedzieć, że wciąż monitorujemy rynki wschodzące i czekamy na pojawienie się okazji, które pozwolą nam na zwiększenie naszych zysków – odpowiada Keith Lewis z biura prasowego Zurich Insurance.
Zurich Financial Services działa w około 170 krajach, ale głównie na rynkach Europy (w Niemczech, Austrii, Hiszpanii, we Włoszech i w Szwajcarii), Ameryki Północnej i Azji. Zatrudnia około 60 tys. osób. W I półroczu firma zarobiła 1,3 mld dol., o 53 proc. mniej niż w pierwszych sześciu miesiącach 2008 r. Z polis majątkowych i osobowych zebrała 18,2 mld dol., o 11 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2008 r. Powstała w 1872 r. z inicjatywy właścicieli szwajcarskich zakładów przemysłowych, którzy chcieli zabezpieczyć swój majątek. Wejście firmy Zurich do Polski może rozruszać krajowy rynek direct, który w 2008 r. osiągnął wartość około 500 mln zł mierzoną składką przypisaną brutto z polis sprzedanych przez Internet i telefon. Oferowanie ubezpieczeń przez te kanały nie rozwija się bowiem tak szybko, jak przewidywano. Jeszcze na początku 2008 r. mówiło się, że może ono rosnąć w tempie 100 proc. rocznie. Tymczasem w 2008 r. urosło on o około 40 proc., a w pierwszej połowie 2009 r. firmy zebrały ze składek tylko około 290 mln zł, czyli o około 20 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2008 r. Na polskim rynku ubezpieczeń sprzedawanych przez Internet i telefon – czyli w tzw. systemie direct – liczą się przede wszystkim cztery firmy: Link4 TU (w pierwszym półroczu Link4 zebrał ze składek 125,5 mln zł, ok. 44 proc. rynku – red.), którego właścicielem jest brytyjskie Royal Sun Alliance, a także Axa Direct (59 mln zł przypisu, ok. 20 proc. udziału w rynku), Aviva Direct (40,7 mln zł przychodów z polis i około 14 proc. rynku) oraz Liberty Direct (według naszych szacunków 38 mln zł przypisu i około 13 proc. rynku). Pozostali gracze to PZU Online, Allianz Direct, Benefia24, Generali Direct i BRE Ubezpieczenia.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL