fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Opinie

Najmodniejsza jest tajemniczość sprzętu

Paweł Balcerzak, projektant, wykładowca na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP
Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński
Rozmowa z Pawłem Balcerzakiem
[b]Rz: W Berlinie trwa wystawa użytkowej elektroniki domowej IFA 2009. Czy oprócz nowości technicznych możemy się spodziewać nowych wzorów?[/b]
[b]Paweł Balcerzak:[/b] Procesowi zmiany technologii zawsze odpowiada zmiana szaty graficznej. Poza tym bez przerwy powstają nowe urządzenia i zawsze przygotowuje się do nich nową grafikę.
[b]Dlaczego wygląd sprzętu miałby być ważny dla użytkowników?[/b]
Ponieważ najpierw sprzedaje się wygląd. Wystarczy obserwować kupujących. Ich uwagę najczęściej przykuwa wygląd. To pierwszy element, który skłania nas do zapytania o dany sprzęt. Parametry techniczne brane są pod uwagę dopiero później.
[b]Zatem wygląd przedmiotu jest kluczowy. I tym właśnie zajmuje się wzornictwo przemysłowe?[/b]
Tak. Projektujemy meble, opakowania, małą architekturę dla miasta. Wzornictwo coraz szerzej wkracza w nasze życie i zajmuje miejsce zarezerwowane kiedyś dla sztuk czystych.
[b]Czyli możemy spojrzeć na suszarkę do włosów i pomyśleć, że w jej projektowaniu brały udział takie osoby jak pan?[/b]
Część producentów korzysta ze szkoły stylistów, którzy przygotowują wyłącznie projekty pod względem wizualnym, ale jest część projektowania korzystającego ze zdobyczy różnych dziedzin nauki oraz obserwacji stylów życia. Wtedy taką suszarkę dostosowuje się do sposobu czesania użytkownika i do pewnego stylu życia: na przykład szybkiego albo wolnego.
[b]Czyli projektant, zanim się zajmie projektowaniem lodówki, zastanawia się, kto będzie z niej korzystał?[/b]
Oczywiście, od tego się zaczyna – od stylu życia. Kiedy patrzę na lodówkę, myślę, jak żyję, jakiej pojemności sprzętu potrzebuję, jakich produktów używam, jakiej ilości, ile osób jest w moim domu. Potem następuje proces programowania produktu. I dopiero wtedy projektant zaczyna przygotowywać historię lodówki: jak ją otwierać, gdzie umieścić światło... Musimy oczywiście – jako producenci – czymś się wyróżnić. Dlatego szukamy stylu, który będzie pasował do naszej kuchni i będzie wyrażał nasze emocje.
Są więc lodówki sentymentalne, nawiązujące do starych sprzętów, a są i takie, które mówią, że dzisiaj żyjemy szybko i trzeba mieć od razu zmrożoną wodę i kostkę lodu.
[b]A jakie wzory, kolory i kształty są dziś najmodniejsze?[/b]
Linia dyskretnej elegancji – im mniej ozdób, tym lepiej. Towarzyszy temu pewnego rodzaju tajemniczość sprzętu, która ujawnia się dopiero w momencie włączenia.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA