Biznes

Rewolucja na torach

Fotorzepa, Raf Rafał Guz
Trwają prace nad podziałem spółki PKP PLK. Rząd przygotowuje też nowe zasady rozliczania dotacji na remonty linii
Pierwszy kontrakt określający, jakie prace modernizacyjne zostaną wykonane i na których odcinkach torów za uzyskaną dotację, PKP PLK może podpisać z rządem jeszcze w tym roku. – Podpisanie umowy może się jednak przesunąć na 2010 r., ponieważ niezbędne są jeszcze pewne zmiany legislacyjne – zastrzega Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.
Obecnie nie ma podstaw prawnych, aby PKP PLK wnioskowało o budżetową dotację na remont torów. Rząd nie ma też podstaw do rozliczania go z wykonania konkretnych prac. Ma się to zmienić. – W tej chwili tylko układamy listę remontów w zależności od tego, ile pieniędzy mamy w kasie. Powinno być inaczej: właściciel, czyli Skarb Państwa, określa, ile kilometrów torów chce mieć w danym standardzie, i do tych założeń dopasowuje wysokość rządowej dotacji – mówi prezes Szafrański. To ma pozwolić uniknąć degradacji sieci kolejowej. W tym roku dotacja budżetowa dla PKP PLK wyniosła 680 mln zł, w przyszłym zgodnie z deklaracjami rządu ma wynieść 900 mln zł. Za takie pieniądze spółka może utrzymać zaledwie jedną trzecią linii kolejowych, którymi zarządza, czyli ok. 6 tys. km. – Na wielu liniach jesteśmy na krawędzi katastrofy infrastrukturalnej – mówi prezes Szafrański. – Gdybyśmy chcieli na bieżąco dbać o tory, tak by ich stan się nie pogarszał, musielibyśmy rocznie wydawać ok. 3,5 mld zł – dodaje. Tymczasem przyjęta przez rząd strategia dla kolei do 2030 r. przewiduje wydawanie na bieżące utrzymanie torów ok. 1 mld zł rocznie.
Przygotowywany jest też podział spółki na część zajmującą się bieżącym utrzymaniem linii oraz realizującą nowe inwestycje. W nowej formule PKP PLK może zacząć funkcjonować już od nowego roku. Nowy dział PKP PLK miałby m.in. przejąć realizację inwestycji współfinansowanych z funduszy UE. Już w przyszłym roku spółka ma mieć do dyspozycji 2 mld zł z unijnej kasy.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL