fbTrack

Lodowata planeta

Cze krateru Victorii na Marsie widziana przez Opportunity
Science
Zaskakuj鉍e wnioski przynios豉 analiza klimatu Marsa. P造n窸a tam wprawdzie woda, jednak by這 prawdopodobnie za zimno, aby powsta這 篡cie
To, 瞠 na Czerwonej Planecie by豉 niegdy woda w stanie ciek造m, to ju 瘸dna nowina. Liczne obserwacje satelitarne oraz dane pochodz鉍e z 豉zików marsja雟kich dostarczaj przekonuj鉍ych dowodów na to, 瞠 niegdy na tej planecie by這 wilgotno. Skoro p造n鉍a woda tworzy豉 rzeki i morza, to by這 tam te ciep這, przynajmniej kilka stopni powy瞠j temperatury zamarzania wody, prawda?
Wcale nie przekonuj naukowcy z hiszpa雟ko-ameryka雟kiego zespo逝 w nowym wydaniu magazynu Nature. Czy wczesny Mars by wilgotny i ciep造, czy mo瞠 suchy i zimny? pytaj astrobiolodzy. Rzeba powierzchni tej planety wiadczy o tym, i niegdy obecna by豉 tam ciek豉 woda, co przekonuje nas, 瞠 Mars by wilgotny. Ale istnieje wiele dowodów na to, 瞠 by równie od zawsze zimny napisa zespó kierowany przez Alberta Fairena z NASA Ames Research Field. Nale瞠li do niego równie specjalici z trzech hiszpa雟kich placówek naukowych: Uniwersytetu Vigo oraz Centrum Astrobiologii i Centrum Biologii Molekularnej w Madrycie.
[srodtytul]Mniej ni zero[/srodtytul]
Naukowcy sporz鉅zili klimatyczny model Marsa, opieraj鉍 si na sk豉dzie chemicznym mineraów odnajdywanych przez kolejne misje na tej planecie. Nawet zak豉daj鉍 istnienie efektu cieplarnianego podnosz鉍ego temperatur na Marsie, trudno wyobrazi sobie warunki, w których mog這by tam by cieplej ni 0 st. Celsjusza pisz naukowcy. A jednak istnia豉 tam woda w stanie ciek造m.
Ich zdaniem jedynym rozwi頊aniem marsja雟kiego paradoksu jest po章czenie dwóch elementów wysokiego cinienia oraz znacznego zasolenia wody, co zapobiega這by zamarzaniu. Bez tych czynników rednia temperatura na Marsie spada豉by poni瞠j -70 stopni Celsjusza.
Dlatego astrobiolodzy przyj瘭i, 瞠 niegdy ma Marsie musia豉 istnie g瘰ta atmosfera o cinieniu ok. 2 atm. Dla porównania, dzi jest ona znacznie rzadsza i wynosi ok. 0,006 atm. Woda zawiera豉by za spore iloci krzemu oraz tlenków krzemu i nie zamarza豉by nawet w temperaturze poni瞠j zera.
To w豉nie taka supersch這dzona ciecz mia豉by uformowa to, co dzi ogl鉅amy na Marsie kaniony, koryta rzek, wybrze瘸 mórz. Jak przypuszczaj badacze, prawdopodobnie nie by造 to warunki sprzyjaj鉍e powstaniu 篡cia.
[srodtytul]Woda, woda, wsz璠zie woda[/srodtytul]
Tez o powszechnej obecnoci wody w stanie ciek造m na powierzchni Marsa potwierdzaj równie nowe obserwacje 豉zika Opportunity. W dzisiejszym Science Steve Squyres, szef naukowców programu Mars Exploration Rover Mission, przedstawia wyniki bada krateru Victorii. Najwa積iejszy wniosek z tych obserwacji jest taki, 瞠 geologicznie przypomina on wczeniej zbadane kratery Eagle i Endurance. To za przemawia za tym, i ca造 zbadany przez Opportunity region by kiedy pod wod.
masz pytanie, wylij e-mail do autora