fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Wydarzenia LTS

LINK
Rzeczpospolita
[srodtytul]Dobry rok Schenkera w Polsce[/srodtytul]
Liczba przesyłek DB Schenker w Polsce przekroczyła w 2008 roku rekordową liczbę 9,4 mln sztuk. Największą dynamikę sprzedaży miała logistyka magazynowa. Równie wysokie przyrosty miał biznes lotniczy, który wzrósł w ubiegłym roku o ponad jedną czwartą w porównaniu z 2007 r. [srodtytul]Drobnica DB Schenker z Shenzhen do Gdyni[/srodtytul]
Schenker uruchomił drobnicowe połączenie Shenzhen z Gdynią. Statki wypływają raz w tygodniu i żeglują 28 – 30 dni. Klient może wynająć część kontenera. DB Schenker uruchomił także połączenie z Nhava Sheva, do którego trafiają przesyłki z Delhi, Bombaju, Ludhiany, Hajdarabadu i Bangalore z Gdynią. Statki wypływają raz na dwa tygodnie, po 28 dniach towary trafiają do Polski. Po przypłynięciu do Gdyni są one dystrybuowane do odbiorców za pośrednictwem polskiej sieci DB Schenker. Pierwsza linia drobnicowa Schenker z Chin do Polski ruszyła na przełomie 2003 i 2004 roku z Hongkongu (Chiny) do Gdyni. W roku 2005 firma otworzyła połączenia do Gdyni z Szanghaju i Ningbo (Chiny) oraz z Keelung/Kaohsiung (Tajwan). Rok później uruchomiono linię z Pusan (Korea) oraz z Singapuru. W 2006 roku operator uruchomił linię drobnicową w eksporcie na Daleki Wschód bezpośrednio z Polski, a w 2007 roku powstały dwa nowe połączenia w tygodniu: Szanghaj – Gdynia i Hongkong – Gdynia. [srodtytul]Polska – Turcja z DB Schenker[/srodtytul] Otwarta w marcu linia drobnicowa Polska – Turcja łączy dwa razy w tygodniu Kraków ze Stambułem. Czas dostawy wynosi pięć dni. Przesyłki z Polski są konsolidowane na Słowacji. [srodtytul]Z Apreo na Kaukaz[/srodtytul] Apreo Logistics uruchomiła transport drobnicowy i całopojazdowy, w tym ADR, do Turcji. Magazyny zlokalizowane są w Stambule, Izmirze, Barsie i Ankarze. Organizacja odpraw celnych przewidziana jest na całym terytorium Turcji i Polski, a ładunek na prośbę klienta może być dostarczony od drzwi do drzwi. Przewóz trwa około siedmiu dni od odprawy celnej eksportowej do odprawy celnej importowej. Apreo oferuje również usługi transportowe do krajów Bliskiego Wschodu oraz Kaukazu. Ładunki z Polski będą trafiały do terminalu tranzytowego w Stambule. [srodtytul]Fresch Logistics zatrudnia[/srodtytul] Firma osiągnęła w 2008 roku około 150 mln zł przychodu i zakłada dalsze zwiększenie sprzedaży w bieżącym roku. Planuje także kilkunastoprocentowy wzrost zatrudnienia w 2009 roku i zwiększenie floty samochodowej o kolejne 70 naczep. Kończy się rozbudowa magazynów w Gądkach koło Poznania, trwa budowa centrum logistycznego w Grodzisku Mazowieckim o powierzchni ok. 20 tys. mkw. Fresh Logistics wchodzi w skład grupy Raben i specjalizuje się w obsłudze produktów świeżych (w temperaturze od +2 do +6 stopni C). Ma na terenie Polski oddziały w Gądkach, Gliwicach, Grodzisku Mazowieckim, Straszynie, Wrocławiu i Łomży. Zatrudnia prawie 500 osób i, uwzględniając nowe obiekty, dysponuje powierzchnią magazynową wielkości blisko 50 000 mkw. [srodtytul]Śląski CAT LC Polska w Mysłowicach[/srodtytul] W marcu 2009 r. firma CAT LC Polska przeniosła siedzibę oddziału śląskiego z Sosnowca do Mysłowic, gdzie wynajęła nowy magazyn o powierzchni całkowitej 5094 mkw. i wysokości 12 m. Podzielony jest na strefę magazynową i cross dock. Obiekt ma 14 doków załadunkowych oraz bramę umożliwiającą wjazd samochodu do środka magazynu. Zlokalizowany jest przy trasie S1 Warszawa-Bielsko Biała i A4 Kraków-Wrocław. Codziennie obsługuje 100 samochodów. [srodtytul]Nowości w LINK [/srodtytul] Podwarszawska spółka LINK wprowadziła przyspieszony, 48-godzinny transport na trasie Wielka Brytania – Polska oraz 24-godzinny łączący Belgię z Polską. Oferta dotyczy ładunków całopojazdowych w systemie „door to door”. LINK ma także naczepy typu mega przeznaczone dla producentów artykułów gospodarstwa domowego. Wyposażenie naczep pozwala na poszerzenie tylnego portalu i automatyczne podnoszenie dachu na czas załadunku bez konieczności zsuwania kurtyn bocznych oraz opończy dachowej, co umożliwia załadunek i rozładunek niezależnie od warunków atmosferycznych. [srodtytul]Cargoforte dla MON[/srodtytul] Cargoforte zwyciężyła w przetargu na obsługę celno-spedycyjną importowanego i eksportowanego sprzętu wojskowego, uzbrojenia, towarów podwójnego zastosowania, towarów niebezpiecznych w przewozie (ADR, DGR) i innych. Obsługa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej obejmie przewozy lądowe, lotnicze, morskie, mieszane, przesyłki drobnicowe i kurierskie oraz pełną obsługę celną. Umowa podpisana została na cztery lata i obowiązuje od 2 stycznia 2009 roku. [srodtytul]Drobnica M&M[/srodtytul] Ekspresowe przewozy drobnicowe zostały uruchomione przez M&M. Przesyłka w jeden dzień trafi do Niemiec, Belgii, Luksemburga, Holandii, Czech i Słowacji. Dwa dni potrzebne są na dostarczenie towaru do Francji, Danii, Szwajcarii, Austrii, Włoch, Norwegii, Finlandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Firma przeładowuje przesyłki w terminalu pod Hanowerem. [srodtytul]Nowy oddział DPD w Szczecinie[/srodtytul] Szczeciński oddział DPD Polska w Stobnie ma 2691 mkw. powierzchni biurowej i magazynowej, 24 bramy kurierskie oraz trzy doki przeładunkowe. Placówka jest wyposażona w przenośniki rolkowe oraz komputery o łącznej wartości pół miliona złotych. W nowej szczecińskiej placówce DPD Polska naszych klientów obsługuje codziennie niemal 70 osób, tym ponad 50 kurierów. DPD ma 50 oddziałów. —rp [srodtytul]Więcej magazynów w Błoniu[/srodtytul] ProLogis poinformował w połowie lutego o budowie w Błoniu magazynów o powierzchni 51 200 mkw. Klientem jest Easytruck, który obsługuje logistycznie Antalis Poland, MAP Polska oraz firmy spoza grupy kapitałowej. Koncern Antalis jest największym europejskim dystrybutorem materiałów do komunikacji wizualnej, o obrotach 3,6 mld euro. Nowy magazyn powstaje w ProLogis Park Błonie II, położonym 25 km na zachód od Warszawy. Ukończenie budynku planowane jest w pierwszej połowie 2009 roku. Umowa gwarantuje firmie Antalis możliwość ekspansji o dodatkowe 20 tys. mkw. ProLogis Park Błonie II składa się z czterech budynków w trakcie budowy o łącznej powierzchni 112 450 mkw. ProLogis ma w Polsce magazyny o powierzchni ponad 2,1 mln mkw. w 25 parkach logistycznych w sześciu regionach Polski. [srodtytul]Magazyny w Nowej Wsi [/srodtytul] Nowe centrum dystrybucyjne Panattoni powstaje 17 kilometrów od centrum Wrocławia, w Nowej Wsi Wrocławskiej. 13-hektarowa działka położona jest przy A4, obok planowanego autostradowego obejścia Wrocławia. Centrum będzie oferować klientom 60 tys. mkw. W lutym br. ruszyła budowa hali B o powierzchni 19 tys. mkw. Do końca roku Panattoni zamierza jeszcze zbudować halę A o powierzchni 40 tys. mkw. Pierwszym najemcą w Panattoni Park Wrocław II została firma CJ International, która wynajęła ponad 5 tys. mkw. Operator logistyczny wprowadzi się do hali B w kwietniu 2009 r. 10 tys. mkw. wynajął znany producent styropianu i tworzyw sztucznych Knauf Industries. Firma planuje wprowadzić się do nowej siedziby na początku września 2009 r. W nowej lokalizacji zamierza zatrudnić około 150 pracowników. Panattoni Park Wrocław II to druga inwestycja dewelopera na Dolnym Śląsku. Pierwsza z nich, Panattoni Park Wrocław I, położona na Bielanach Wrocławskich, została w zeszłym roku rozbudowana do 86,5 tys. mkw. [srodtytul]Polski System Dystrybucji[/srodtytul] Z początkiem lutego dyrektorem zarządzającym Polskiego Systemu Dystrybucji został Piotr Komorowski (32), poprzednio prezes Rokotransu, wiceprezes Bertoni Polska i dyrektor operacyjny PRO-M. Jest żonaty i ma dwoje dzieci. Polski System Dystrybucji działa od 2004 roku. Magazyn centralny znajduje się w Woli Bykowskiej pod Piotrkowem Trybunalskim. Oddziały partnerskie zlokalizowane są w 18 miastach Polski. PSD tworzą Erontrans, Hatrans, Loxx, Logwin, NYK Logistics, Ost-Sped, Global Logistics Projects, Da-Li. System PSD obsłużył w 2008 roku 62 667 przesyłek drobnicowych o łącznej masie 35 tys. ton. Średnia masa przesyłki wyniosła 558 kg. W sieci PSD każda przesyłka może się składać z maksymalnie dziesięciu palet. PSD podaje, że jako jedyna obsługuje ładunki dłużycowe do 6,2 m długości w ruchu drobnicowym. W ruchu międzynarodowym PSD obsłużyło 10 425 przesyłek o wadze 4,3 tys. ton, co stanowi blisko 17 proc. wszystkich przesyłek. Głównym kierunkiem zarówno w eksporcie, jak i imporcie są Niemcy. —rp [srodtytul]Unity Line optymistyczne[/srodtytul] Unity Line spodziewa się pozyskania w tym roku czeskich i węgierskich tranzytów, dla których autostrady niemieckie stały się drogie. Unity Line obsługuje całość przewozów kolejowych między Polską a Szwecją oraz ponad 60 proc. rynku transportu samochodów ciężarowych. Promy Unity Line goszczą rocznie około 261 000 pasażerów i ponad 162 000 kierowców ciężarówek. Unity Line eksploatuje promy: „Skania” i „Kopernik” (nowe w 2008 roku), „Polonia”, „Gryf”, „Wolin”, „Galileusz” i „Jan Śniadecki” na liniach Świnoujście – Ystad oraz Świnoujście – Trelleborg. W 2008 roku pomiędzy Polską a Szwecją transport cargo wzrósł o 1,5 proc. Do sierpnia wzrost przewozów zestawów drogowych wyniósł 8,7 proc. W całym roku przewozy wagonów kolejowych spadły o 6,4 proc. Unity Line uważa, że w przewozach kolejowych istnieje jeszcze duży potencjał (np. w przewozach intermodalnych). [srodtytul]200 tys. kart z PWPW[/srodtytul] Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA wydała 200-tysięczną kartę do tachografu cyfrowego. System Tachografów Cyfrowych ruszył w Polsce zgodnie z unijnymi dyrektywami 1 maja 2006 roku. Do grona krajów, które podłączyły się do systemu Tachonet, należą nowe kraje UE, takie jak Bułgaria i Rumunia, a w grudniu 2008 r. do systemu dołączyły również Czechy. Obecnie Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA przyjmuje około 300 – 450 wniosków dziennie i wydaje 5 – 6 tys. kart miesięcznie. [srodtytul]Wyniki Kuehne + Nagel[/srodtytul] W 2008 roku obroty koncernu wzrosły o 3 proc., do 21 599 mln CHF, zysk netto zwiększył się o 9,1 proc. – z 536 mln CHF do 585 mln CHF. Grupa zwiększyła przewozy kontenerowe o 2 proc., do 2,670 mln TEU. Przewozy lotnicze, mimo największego w historii tych przewozów spadku w grudniu, w całym roku wzrosły o 2,1 proc. W transporcie lądowym wyniki spadły o blisko jedną trzecią. [srodtytul]Produkcja MAN [/srodtytul] W Niepołomicach MAN wyprodukował w 2008 roku 13 338 ciężarówek. Z tego na eksport pojechało 83,67 proc. W styczniu odsetek eksportu wyniósł 61,66 proc., a w lutym 94,33. W 2008 roku firma wyprodukowała w Starachowicach i Sadach 1353 autobusy. MAN zatrudnia w Polsce prawie 4 tys. osób. [srodtytul]Wykup gruntów pod drogi krajowe[/srodtytul] Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że na zakup gruntów pod budowę dróg krajowych państwo wydało w 2006 r. 572,1 mln zł, w 2007 r. 1012,5 mln zł, w 2008 r. 842 mln zł i na 2009 r. planuje 1550,3 mln zł. Nieruchomości pod budowę lub przebudowę danej drogi wykupywane są również w ramach tzw. tytułów inwestycyjnych i ujmowane w wydatkach inwestycyjnych (nieuwzględnionych w powyższych kwotach). Pieniądze na wykup gruntów pod drogi zarezerwowane są także w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 – 2012, ustanowionym uchwałą Rady Ministrów nr 163/2007 z 25 września 2007 r. W 2010 r. ma to być kwota 1714 mln zł, w 2011 roku 1708,5 mln zł, w 2012 roku 1708 mln zł. Fundusze przeznaczone na grunty stanowić będą około 80 proc. ww. kwot. Mniejsze przychody GEFCO w 2008 r. W 2008 roku obroty grupy GEFCO sięgnęły 3536 mln euro, mniej o 0,5 proc. niż w 2007 roku. Zysk operacyjny grupy wyniósł 127 mln euro, co stanowi 3,6 proc. obrotów. W 2007 roku marża wyniosła 4,4 proc. GEFCO zanotowało 32-proc. wzrost w Europie Środkowej i Wschodniej (344 mln euro) w 2008 r. w porównaniu z 261 mln w 2007 r. Natomiast w krajach strefy Mercosur wzrost wyniósł 28 proc., tj. 178 mln euro w 2008 wobec 139 mln w 2007 r. Sprzedaż usług logistycznych dla grupy PSA wzrosła o 1 proc., z 2149 mln euro w 2007 do 2171 mln w 2008 r., podczas gdy obsługa logistyczna klientów spoza grupy zwiększyła się o 4,9 proc. – z 1211 mln euro w 2007 do 1271 mld w 2008 r. [srodtytul]Więcej ON z Lotosu[/srodtytul] Pod koniec tego roku rafineria grupy Lotos SA w Gdańsku po zakończeniu realizacji Programu 10+ wyprodukuje 4,5 mln ton oleju napędowego. Branża spodziewa się, że wzrost konsumpcji oleju napędowego w Polsce w latach 2009 – 2015 wyniesie 2 – 6 proc. rocznie. W tym samym okresie konsumpcja benzyny będzie rosła o ok. 1 proc. rocznie. [srodtytul]Dachser 60 procent w górę[/srodtytul] W 2008 roku polska spółka Dachser zanotowała przyrost sprzedaży o ponad 60 proc. W 2008 roku spółka otworzyła oddziały we Wrocławiu i Szczecinie i dysponuje magazynami o łącznej powierzchni ponad 15 tys. mkw. Dachser specjalizuje się w przesyłkach drobnicowych i ma sześć terminali crossdockingowych. W bieżącym roku firma planuje powiększyć sieć o trzy oddziały i zwiększyć zatrudnienie o ponad 50 osób. W Polsce Dachser istnieje od 1999 r. [srodtytul]Obowiązkowe systemy wspomagania w ciężarówkach[/srodtytul] Unia Europejska wprowadziła od 1 listopada 2013 roku obowiązek wyposażenia nowych modeli ciężarówek, a trzy lata później wszystkich nowych samochodów ciężarowych w system utrzymania pasa ruchu (alarmuje kierowcę o zbaczaniu pojazdu) oraz w system awaryjnego hamowania, który dzięki radarom wyczuwa zbliżające się uderzenie w przeszkodę przed samochodem i automatycznie uruchamia hamulce. Od 1 listopada 2011 roku wszystkie nowe modele osobówek i lekkich ciężarówek, a trzy lata później wszystkie nowe samochody będą musiały być wyposażone w system stabilizacji toru jazdy, powszechnie nazywany ESP. Od 1 listopada 2012 roku wszystkie nowe modele aut osobowych i dwa lata później wszystkie nowe osobówki będą obowiązkowo wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach. Nakaz nie dotyczy samochodów użytkowych. [srodtytul]Kolejny terminal DHL Express[/srodtytul] W Gorzowie Wielkopolskim DHL Express (Poland) uruchomił terminal. Może obsłużyć do 5 tys. przesyłek na dobę, o 400 proc. więcej niż poprzedni obiekt. Prędkość sortera, mającego ponad 40 m długości, wynosi 2500 przesyłek na godzinę. Terminal ma siedem bram z rampami hydraulicznymi oraz 18 dla samochodów dostawczych. Hala magazynowa ma 1 tys. mkw. powierzchni. Pracuje w nim ponad 30 pracowników i kurierów DHL Express. W Gorzowie Wielkopolskim DHL jest obecny od 1991 roku. W ostatnich dwóch latach liczba przesyłek obsługiwanych w tym regionie wzrosła o ponad 60 proc. —rp
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REDAKCJA POLECA

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA