fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Wiadomości

Robert jest bardzo wymagający

Robert dostaje maksymalne wsparcie ze strony zespołu. Zawsze doceniamy jego uwagi na temat samochodu, bo są bardzo cenne - mówi Willy Rampf, koordynator techniczny BMW Sauber
[b]Rz: Dlaczego zespół podjął decyzję o wyposażeniu samochodu Heidfelda w KERS i rezygnacji z tego układu w przypadku Kubicy? [/b]
[b]Willy Rampf:[/b] System KERS sporo waży i za sprawą dodatkowej masy mamy o wiele mniej balastu do dyspozycji. Dobranie optymalnego rozłożenia masy nie jest łatwe. Robert jest cięższy i w jego przypadku nie możemy uzyskać odpowiedniego balansu samochodu. [b]Czy podniesienie limitu wagi lub zmiana charakterystyki opon – podniesienie przyczepności tylnej osi – mogłyby tu pomóc? [/b]
Tak, według naszych obliczeń wystarczyłoby podnieść minimalną wagę samochodu o 10-15 kilogramów. Podobnie zadziałałoby na przykład poszerzenie tylnych opon. Testowaliśmy już ogumienie na przyszły sezon i akurat tylne opony pozostają bez zmian, ale przednie będą trochę inne, mniej przyczepne niż teraz. [b]Czy można ocenić, jaka jest różnica w czasach okrążeń przy użyciu KERS i bez niego? [/b] Trudno to określić. Jeśli zakładamy KERS do samochodu, mamy mniej balastu do dyspozycji. Samochód zachowuje się inaczej, nie można go odpowiednio zbalansować. Z drugiej strony dodatkowa moc KERS poprawia czas okrążenia. Trzeba dokładnie sprawdzić, ile się na tym traci i ile zyskuje. Po tym wyścigu będziemy mieli lepszy obraz sytuacji. [b]Czy jest szansa, że Kubica wystartuje w tym sezonie z KERS? [/b] Pracujemy nad dodatkowym zmniejszeniem wagi naszego samochodu, aby mieć większe pole manewru z balastem. Decyzje będziemy podejmować z wyścigu na wyścig. [b]Czyli może się to zdarzyć już za tydzień, w Malezji? [/b] Zdecydujemy po tym wyścigu. To pierwsze zawody rozgrywane przy nowych przepisach, pierwszy raz pojedziemy w warunkach wyścigowych, przy odpowiedniej temperaturze toru. Tutaj nauczymy się więcej, jeśli chodzi o idealne rozłożenie masy w samochodzie. [b]Nie obawia się pan awarii w samochodzie Heidfelda? [/b] Ogólnie podczas testów pokazaliśmy, że KERS jest niezawodny, więc tego akurat się nie obawiam. [b]Czy może się okazać, że Kubica bez KERS będzie szybszy? Czy rozważacie usunięcie KERS z samochodu Heidfelda po piątkowych treningach? [/b] Może się okazać, że Robert będzie szybszy. Nie mamy w planach usunięcia KERS, ale musimy jeszcze popatrzeć dokładnie na dane uzyskane w piątek. [b]Jak wygląda kwestia statusu kierowców w zespole? Kubica ma niższy numer startowy, czy jest postrzegany jako lider? [/b] Robert dostaje maksymalne wsparcie ze strony zespołu. Zawsze doceniamy jego uwagi na temat samochodu, bo są bardzo cenne. Nie rozwijamy bolidu pod kątem jednego kierowcy, ale pracujemy nad dwoma, nieznacznie różniącymi się od siebie samochodami, pod kątem obu zawodników. Robimy wszystko, aby Robert był zadowolony ze sprzętu, który od nas dostaje. [b]Chyba trudno go w pełni usatysfakcjonować... [/b] Tak, ale to nie jest złe. Robert jest bardzo wymagający, ale i także bardzo szybki. Zrobimy wszystko, aby dostał jak najlepszy samochód – nigdy nie będzie idealnie, bo tak jak pan mówi, on nigdy nie będzie całkowicie zadowolony. Ale dopóki jest to konstruktywne podejście, to bardzo dobrze – także dla zespołu, bo jest to dla nas wyzwanie techniczne. [b]Co daje podwójny dyfuzor, stosowany przez Toyotę, Williamsa i Brawn? [/b] Takie rozwiązanie według naszych obliczeń poprawia czas okrążenia o 0,25-0,3 sekundy. [b]Czy rozważaliście zastosowanie podobnego elementu? [/b] Jeśli taki dyfuzor zostanie ostatecznie uznany za legalny, to wszyscy pójdą w tym kierunku. [b]Czyli na razie według pana nie jest to legalne? [/b] Podwójny dyfuzor jest na granicy legalności. Według nas nie jest zgodny z duchem przepisów i jako taki powinien być zakazany.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REDAKCJA POLECA

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA