fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Historia

Midlands

EAST NEWS
Na początku XVIII w. na równinach środkowej Anglii zapłonęły pierwsze wielkie piece hutnicze opalane koksem, a nie, jak wcześniej, drewnem. Ich łuny zwiastowały początek rewolucji przemysłowej. Od czasów, gdy przepyszni, zakuci w srebrzyste zbroje rycerze zwaśnionych dwóch róż ścierali się ze sobą na polach Midlands, upłynęły tylko nieco ponad dwa stulecia.
W następnych wiekach na tych ziemiach rodziły się wielki przemysł i współczesna gospodarka. To właśnie w „fabryce świata”, jak nazywano środkową Anglię, James Watt budował swe pierwsze maszyny parowe. Dawne manufaktury rozrosły się w pracujące dzień i noc fabryki, a rzemieślnicze osady zmieniły się w liczące setki tysięcy mieszkańców robotnicze miasta. Największe z nich to Birmingham, przemysłowy moloch, drugi na Wyspach po Londynie ośrodek miejski.
Ale Midlands mają też inne oblicze. Na wschodzie i południu – np. w okolicach Stratford-upon-Avon, miasta Szekspira – to nadal wiejska Anglia, uwieczniona na obrazach Turnera czy Constable’a. W tej krainie zielonych pól, łąk i strzyżonych żywopłotów nad stawami pełnymi ptactwa wznoszą się wciąż wiekowe mury starych szlacheckich rezydencji, z których wiele nadal jest w rękach potomków rycerzy Ryszarda III i Henryka Tudora.
U stóp Ambion Hill – niewielkiego, otoczonego dziś żywopłotem wzniesienia na zachód od osady Sutton Cheney, z którego Ryszard III poprowadził swą ciężką jazdę do ostatniej szarży, wznosi się niewielka kamienna budowla. To studnia, z której król pił wodę, w chwili gdy bitwa przybierała już zły dla niego obrót. Miejsce jego śmierci, oznaczone ka- mieniem z pamiątkową tablicą, znajduje się około kilometra dalej, opodal wsi Shenton – w zagajniku między rozwidleniem dróg Ambion Lane i Shenton Lane a kanałem Ashby i ostatnią stacją zabytkowej kolei Battlefield Line Railway.
Wciąż trwają spory, gdzie właściwie stoczono bitwę. Niektórzy historycy uważają, że dalej na zachód, niż się sądzi, za dzisiejszym kanałem, w pobliżu drogi z Daddlington do Shenton, na skraju dawnych mokradeł Redemoor. Wiadomo jednak, że wszystko rozstrzygnęło się na polach między Shenton, Daddlington i Sutton Cheney – te rolnicze osiedla tworzą niemal równoramienny trójkąt o boku ok. 3 km. Samo Bosworth, a właściwie Market Bosworth, to malownicze miasteczko położone nieco dalej na północ, 4 – 5 km od centrum obsługi turystycznej i muzeum bitwy zbudowanego w sąsiedztwie Ambion Hill. Na polu bitwy urządzono sieć szlaków turystycznych i ścieżek edukacyjnych z tablicami informacyjnymi w miejscach najważniejszych wydarzeń. Jedna z nich wskazuje miejsce, gdzie zgromadził swe wojska Henryk Tudor. To niewielka łąka służąca dziś – a pewnie i w średniowieczu – za pastwisko dla owiec.
Siedem ulic starego Leicester zbiega się u stóp wiktoriańskiej wieży zegarowej. Ale najstarszy zabytek miasta to rzymskie łaźnie – zaliczane do największych w kraju – z czasów cesarza Hadriana. Jedna trzecia ludności Leicester pochodzi z Azji. Stolica hrabstwa Leicestershire, w sercu starej Anglii, to dziś najbardziej orientalne miasto w Wielkiej Brytanii.
Kolebka brytyjskiego przemysłu, znana również z dzielnicy jubilerów liczącej pół tysiąca zakładów złotniczych. Miasto nad kanałami, którymi dawniej płynęły barki z węglem, a dziś kolorowe łodzie wycieczkowe.
Miasto, gdzie urodził się, tworzył i umarł William Szekspir – jego grób znajduje się przed głównym ołtarzem kościoła Holy Trinity – jest celem pielgrzymek miłośników teatru z całego świata. Przedstawienia Royal Shakespeare Company od ponad dwóch wieków gromadzą komplety widzów. Dom, gdzie urodził się wielki dramatopisarz, to jedno z najtłumniej odwiedzanych muzeów w Anglii. Mniej osób zagląda do malowniczego domku pod strzechą, w którym mieszkała w dzieciństwie żona Szekspira Anna Hathaway.
Klasyczny pod względem architektonicznym angielski zamek średniowieczny, największy w tym kraju.
Most wybudowany w 1779 r. nad rzeką Severn to najstarszy żelazny most na świecie, symbol rewolucji przemysłowej. Na kompleks muzeów i skansenów w wąwozie Ironbridge składają się m. in.: zrekonstruowane miasteczko przemysłowe Blists Hill Victorian Town, stara kopalnia naturalnych bitumitów oraz fabryki porcelany i fajek.
Dojazd:
? do Birmingham latają z Warszawy samoloty tanich linii Norwegian (od 445 zł), a z Rzeszowa i Bydgoszczy Ryanairu (od 280 zł), bilet linii regularnych kosztuje ok. 1200 zł, lot z przesiadką np. w Kopenhadze (SAS) lub Amsterdamie (KLM)
? pociąg z Birmingham do Leicester – 11 funtów szterlingów (GBP), autobus – 6,6 GBP
? autobus Leicester – Market Bosworth, skąd 4,5 km pieszo – 4,4 GBP (bilet dzienny)
? samochodem na pole bitwy z Leicester 25 km, koszt 2 GBP, z Birmingham 45 km, koszt 3,5 GBP
? wynajęcie samochodu od 35 GBP dziennie
? wstęp do Centrum Dziedzictwa (muzeum bitwy) – 6 GBP
Hotele:
? Bosworth Hall, Bosworth Market – od 40 GBP
? Millers, Tamworth – od 35 GBP
? Legacy Falcon, Stratford-upon-Avon – 34 GBP
? Royal Arms, Sutton Cheney – 32 GBP
? Campanile, Leicester – od 27 GBP
? 1 funt szterling (GBP) – 4,3 zł
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA