Biznes

Rekrutacja w sieci kwitnie

Rzeczpospolita
Grupa Pracuj ma plany ekspansji na wschodzie.Największy w Polsce serwis z ogłoszeniami o pracy przyspiesza ekspansję w Rosji i na Ukrainie. Chce też wejść do innych krajów regionu
– Europa Środkowo-Wschodnia to dla nas naturalny kierunek rozwoju. Na Zachodzie rynki są dużo bardziej nasycone, a koszty wejścia znacznie wyższe – wyjaśniał Przemysław Gacek, prezes i współzałożyciel grupy Pracuj, przedstawiając w środę plany jej ekspansji.
Firma, która w ciągu ośmiu lat działalności stała się krajowym liderem rekrutacji w sieci, przed dwoma laty wyszła poza granice. Najpierw zainwestowała w ukraiński portal rabota.ua (od marca ma już w nim 100 proc. akcji), a jesienią 2007 założyła w Rosji gojobs.ru. – Chcemy w ciągu trzech lat być w pierwszej trójce serwisów rekrutacyjnych w Rosji – zapowiada Marcin Pietras, dyrektor ds. ekspansji zagranicznej w grupie Pracuj. Do 2010 r. jej łączne inwestycje na Wschodzie mają sięgnąć 10 mln dolarów. A spółka przygląda się też kolejnym pięciu krajom w regionie. Chce być liderem rekrutacji i edukacji online w całej Europie Środkowo-Wschodniej.
Ekspansja za granicą pomoże firmie utrzymać szybkie tempo rozwoju, któremu sprzyjał w ostatnich latach 60 – 70-proc. wzrost polskiego rynku rekrutacji online. W ocenie grupy Pracuj jego wartość sięga 75 – 80 mln zł, ale dynamika spadnie wkrótce do 30 – 50 proc. rocznie. Dokładne obliczenia utrudnia niechęć firm do podawania danych finansowych. Nie podaje ich też grupa Pracuj. – Ten rynek jest bardzo wrażliwy na komunikację danych na zewnątrz – zauważa Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny stowarzyszenia AB Polska, które zrzesza pracodawców z branży internetowej. To efekt silnej konkurencji. O ogłoszeniodawców i internautów walczy kilkadziesiąt serwisów. Obok krajowych graczy, na czele z grupą Pracuj i Agorą, na polskim rynku konkuruje globalny potentat Monster z portalem Jobpilot.pl i hiszpańska grupa Interkom. Jej serwis infopraca.pl, który działa od 2005 r., jest już trzeci pod względem liczby użytkowników. – Będziemy próbowali wzmocnić naszą pozycję – zapowiada Agnieszka Ciesiółka-Jankowska, menedżer ds. rozwoju serwisu. Podobny plan ma też Jobpilot.pl, kiedyś lider, teraz ósmy pod względem liczby użytkowników. Kończy już prace nad nową strategią. Plany przyspieszenia rozwoju ma też Jobs.pl, gdzie inwestorem jest Mecom, współwłaściciel „Rz”. Polskim rynkiem interesują się też inni zagraniczni gracze. Krzysztof Kirejczyk, prezes i współwłaściciel serwisu praca.pl, przyznaje, że dostaje nawet po kilka ofert miesięcznie od inwestorów zainteresowanych wejściem do firmy, która planuje poszerzać działalność. Jeszcze w tym roku ma ruszyć praca.eu z ofertami zatrudnienia z całej Europy, firma szykuje się też do uruchomienia serwisu poradnikowego dla pracodawców.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL