Budżet i Podatki

Audi dla Portugalczyka

Bloomberg
Grecy wymyślili, że wykorzystają turystów, którzy doniosą na przedsiębiorców nie płacących VAT i w ten sposób zwiększą wpływy podatkowe. Zostali w Europie wyśmiani.
Portugalczycy też mieli problem z wpływami z tytułu podatku od wartości dodanej, ale załatwili sobie dochody w sposób znacznie prostszy i nie kontrowersyjny. Od kwietnia 2014 roku każdy dowód sprzedaży z opłaconym VATem stał się w Portugalii losem na loterię w której można wygrać samochód marki Audi modelu A4, bądź A6. Pomysł resortu finansów okazał się trafiony i w ciągu ostatnich 11 miesięcy ponad 40 Portugalczyków stało się właścicielami aut luksusowej niemieckiej marki.
W efekcie wpływy z VAT wzrosły o 4 proc. czyli o 563 mln euro, podczas gdy sprzedaż detaliczna tylko o 2 proc. Kwota może niewielka jak na potrzeby rządu w Lizbonie,ale nowe Audi robią wrażenie na sąsiadach - pisze portugalska prasa. Portugalia, tak samo, jak Grecja z powodu kryzysu finansowego była zmuszona do skorzystania z pomocy Międzynarodowego Funduszu Walutowego. W 2011 roku okazało się,że nie jest w stanie obsłużyć swojego zadłużenia z wpływów budżetowych, dostała wsparcie finansowe w wysokości 78 mld dol. Program zakończył się w maju 2014. Podobnie jak Grecy, Portugalczycy także mieli kłopot z unikaniem płacenia podatków przez biznes, a udział szarej strefy w gospodarce szacowany był na 19 proc. PKB. Rząd prosił i groził, a końcu postanowił zachęcić obywateli, by pomogli w skłonieniu biznesu do płacenia VAT.Stąd zrodził się pomysł loterii. Według informacji oficjalnej liczba dowodów zapłaty VAT tylko w ciągu pierwszego miesiąca sięgnęła 43 mln, podczas gdy ludność Portugalii liczy jedynie 10 mln.
A czemu wybrano akurat Audi , a nie inną markę? Ponieważ w przetargu ogłoszonym przez władze właśnie niemiecka marka zaoferowała najbardziej atrakcyjne warunki. Grupa Volkswagena, do której należy Audi ma swoją fabrykę w Portugalii. Oprócz Niemców w tym kraju auta produkują także Francuzi z Grupy PSA Citroen Peugeot. Po latach spadku sprzedaży aut w tym kraju ostatnio doszło do ożywienia na rynku. W styczniu 2015 ich sprzedaż wzrosła o 28 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2014 i wyniosła 11,85 tys. aut. Dla porównania w 38 mln Polsce było to 29, 67 tys. przy wzroście o 1,7 proc.,podczas gdy cały rynek zwiększył się o 6,7 proc. Natomiast w Grecji sprzedaż aut nadal spada. W styczniu 2015 o 8,4 proc do 5,84 tys. przy liczbie ludności takiej samej, jak w Portugalii.
Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL