Giełda

Rękodzieło na Nasdaq

Bloomberg
Internetowy sklep z rękodziełem dla przedsiębiorczych artystów i rzemieślników planuje ze sprzedaży akcji na giełdzie w Nowym Jorku zebrać 100 mln dolarów.

Etsy wycenia siebie na ok. 1,7 mld dol, jak wynika z dokumentów złożonych przez spółkę w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy (SEC). Firma będzie notowana na Nasdaq.

Etsy zostało utworzone przez Roba Kalina, w 2005 r. Umożliwia głównie małym firmom, które produkują własnoręcznie produkty, na kontakty z klientami z całego świata.

Firma posiada obecnie ok. 1,4 miliona aktywnych sprzedawców a 19,8 mln osób robi w nim zakupy. Przychody sklepu internetowego za ubiegły rok wyniosły 195,6 mln dol., co oznacza wzrost o 56 proc. w ujęciu rocznym. Wzrosły koszty funkcjonowania, co przyczyniło się do straty netto w wysokości 15,2 mln dol. wobec 1 mln dol. straty w 2013 r.

Akcjonariuszami Etsy są firmy venture-capital takie jak Accel Partners, Union Square Ventures, Index Ventures oraz Tiger Global Management LLC. Razem posiadają ok 62 proc. udziałów w sklepie internetowym. Accel,który po raz pierwszy zainwestował w Etsy w 2010 r., jest największym akcjonariuszem z udziałem wynoszącym 27 proc.

Sklep w 2012 r. pochwalił się certyfikatem B Corporation (od angielskiego „Benefit Corporations") „firmy, która wykorzystuje siłę biznesu do rozwiązania problemów społecznych i środowiskowych". Certyfikat jest wydawany przez B Lab, organizację non profit. Obecnie 1 223 firm w 38. krajach posiada świadectwo wydane przez B Lab. Aby zdobyć certyfikat firma musi spełnić rygorystyczne standardy w kwestii odpowiedzialności społecznej i ochrony środowiska naturalnego. B Lab certyfikuje odpowiedzialny biznes w ten sam sposób jak U.S. Green Building Council ekologiczne budownictwo, a Fair Trade USA – handel kawą. Działalność pro-ekologiczna i pro-społeczna dla certyfikowanych firm jest równie ważna jak i zyski dla akcjonariuszy.

Jedną z firm, która posiada certyfikat B Corporation jest King Arthur Flour, która zajmuje się wypiekami, mąkami oraz produkcją najróżniejszych przyrządów do pieczenia oraz Warby Parker, amerykański producent okularów.

Dla Etsy utrzymanie certyfikatu B Corporation jest priorytetem, co rodzi pytania czy uda się firmie utrzymać konkurencję z gigantami takimi jak Amazon.com, eBay and Alibaba.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL