fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Muzea

Moda i fotografia

Guy Bourdin, Bez tytułu (dla Pentaxa), 1980, © Guy Bourdin Estate / Art + Commerce
Muzeum Narodowe w Krakowie
W Muzeum Narodowym w Krakowie otwarto wystawę „Vanity”, poświęconą modelkom, modzie i autorom ich zdjęć. Prezentuje ponad 100 zdjęć światowej sławy fotografów z kolekcji Franza Christiana Gundlacha.
To jeden z głównych pokazów Miesiąca Fotografii w Krakowie, którego tematem przewodnim jest właśnie moda. Wcześniej wystawa była prezentowana w wiedeńskim Kunsthalle. Prace 25 fotografów ułożono chronologicznie, więc powstała wielka panorama zarówno mody od lat 20. do najnowszych, jak i równie zmiennych nurtów fotografii. Zobacz galerię zdjęć
Sam Gundlach (rocznik 1926) jest nie tylko kolekcjonerem, ale również znakomitym fotografem mody, uprawiającym ten zawód od 50 lat. Fotografuje modę berlińskich projektantów i paryską haute couture. Zasłynął także jako autor portretów gwiazd, np. Romy Schneider, Dietera Borsche, czy Jean-Luca Godarda. Od 2003 roku jest dyrektorem założonego przez siebie Domu Fotografii (Haus der Photographie) w Hamburgu. Twierdzi, że zdjęcia mody „Odzwierciedlają i prezentują ducha czasów obecnych oraz zwiastują przyszłych". Fotografie mody kolekcjonuje od lat 80. i pokazuje je na wystawach w różnych krajach.
Na obecnej w Krakowie, której jest kuratorem, Franz Christian Gundlach, przypomina m.in. własne czarno-białe zdjęcie z modelką Brigitte Bauer w op-artowskim stroju kąpielowym. Prawdziwe dzieło sztuki z geometryczno-optycznymi efektami. Zdjęcie powstało w Atenach w 1966 roku na plaży Phaleron.
Fotografie innych autorów to także już niejednokrotnie legendarne ujęcia, jak "Dovima ze słoniami" Richarda Avedona, na którym modelka w wąskiej czarnej sukni Yves'a Saint Laurent'a dla Diora wygląda jak poskromicielka dzikich zwierząt(naprawdę słonie pochodziły z Cirque d'Hiver w Paryżu). Albo zdjęcie tego samego autora, przedstawiające Nastassję Kinsky, której nagie ciało oplata potężny wąż. Obraz łączy zmysłowość z dreszczem grozy.
Początkowo fotografia mody bliska była zdjęciom portretowym. Z czasem stała się samoistnym gatunkiem, czerpiącym inspiracje z wielu źródeł: teatralnej inscenizacji, kina, malarstwa, rzeźby, reportażu.
Vols robiąc zdjęcie „Pavillon de l'Elegance" na Międzynarodową Wystawę w Paryżu w 1937 r. wystylizował sklepowe manekiny, ubrane w kreacje Madeleine Vionnet, na teatralne marionetki, w czym przejawiał się wpływ surrealistycznego malarstwa Giorgia de Chirico.
Melvin Sokolsky umieszczając modelkę w ogromnej pleksiglasowej kuli szklanej, unoszonej przez dźwig ponad ulice Paryża, inspirował się kulą z obrazu „Ogród ziemskich rozkoszy" Hieronima Boscha.
David LaChapelle fotografując Alek Wek w różowej sukni Christiana Diora, ustawił ją na tle domu opakowanego w identyczną materię, odwołując się w ten sposób do artystycznych opakowanych budynków przez Christo.
Amerykanka Louise Dalf-Wolfe jako jedna z pierwszych zaczęła fotografować ekskluzywne kreacje w plenerze.
Edgar Leciejowski w cyklu „Duchy i kwiaty" wykorzystał uliczne fotografie ludzi przypadkowo uchwyconych przez kamery Google na samochodach. Wybrał z nich te, które oddają „ubraniowy kod ulicy", rozmazując zarazem twarze przechodniów.
Tytuł wystawy „Vanity" znaczy próżność, co oddaje zmienność kobiecej natury i mody. Ale pokaz jest równocześnie fascynującą opowieścią o przemianach artystycznej fotografii, bo jak zauważa Gundlach „kiedyś moda kształtowała fotografię, a w ostatnich latach najpierw powstają fotografie mody i to one kształtują modę".
Wystawa czynna do 1 września 2013 roku
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA