Kluczem do sekretu szczupłej sylwetki są geny

Dlaczego niektórzy pozostają szczupli, a inni łatwo obrastają tłuszczem? Naukowcy odkryli odpowiedzialne za to geny – donosi magazyn „PLOS Genetics”.

Aktualizacja: 25.01.2019 11:28 Publikacja: 25.01.2019 11:13

Kluczem do sekretu szczupłej sylwetki są geny

Foto: AdobeStock

Międzynarodowy zespół ekspertów wykazał, że niektórzy mieli po prostu więcej szczęścia i odziedziczyli geny, które pozwalają im łatwiej zachować smukłą sylwetkę, choć ich dieta czy tryb życia dalekie są od ideału.

W ciągu ostatnich dekad badacze odkryli setki zmian genetycznych, które zwiększają szanse danej osoby na nadwagę, ale w cieniu pozostawały geny osób szczupłych. Dlatego w nowym badaniu naukowcy zestawili próbki DNA od 1600 zdrowych, szczupłych Brytyjczyków (z BMI poniżej 18) z 2000 osób otyłych i 10400 takich o przeciętnej wadze.

Przeanalizowali też pilnie wypełnione przez uczestników badania kwestionariusze dotyczące stylu życia, by wyeliminować czynniki takie jak np. zaburzenia odżywiania.

Okazało się, że osoby otyłe częściej dziedziczyły zestaw genów powiązanych ze skłonnością do nadwagi. Podczas gdy osoby szczupłe nie tylko miały mniej takich felernych genów, ale i zmienione obszary genów wiązane z pożądaną smukłością.

Kierująca badaniami prof. Sadaf Farooqi z University of Cambridge zaapelowała w związku z tym o większą wyrozumiałość i powstrzymanie się od oceniania masy innych ludzi.

„To badanie po raz pierwszy pokazuje, że zdrowi, szczupli ludzie co do zasady są tacy, bo nie ciążą im geny, które zwiększałyby szanse na nadwagę, a nie z powodu – jak sugerują niektórzy – wyższości moralnej” – podkreśliła. „Łatwo ulec pokusie krytykowania innych za ich niewłaściwą wagę, ale nauka wykazuje, że sprawy są bardziej skomplikowane. Mamy znacznie mniejszą kontrolę nad naszą masą niż można było sądzić” – kwituje prof. Farooqi.

Następnym krokiem powinno być wskazanie przez naukowców konkretnych genów, które pozwalają zachować smukła sylwetkę. A być może w dalszej perspektywie nowa wiedza pozwoliłaby opracować metody odchudzania.

Eksperci pozostają zgodni, że niezależnie od tego, w jakie geny wyposażyła nas natura, nie traci aktualności hołdowanie starej zasadzie: zdrowa dieta i dużo sportu.

Warszawa: Majówka w Łazienkach Królewskich