W najbliższą środę Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie rozpozna wniosek Krajowej Rady Komorniczej o zbadanie zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o komornikach sądowych dotyczących kompetencji samorządu komorników sądowych, zwolnienia z odbycia aplikacji Komorniczej, zakresu uprawnień Ministra Sprawiedliwości do zawieszania komornika w czynnościach.
Dopuszczenie do zawodu
Krajowa Rada Komornicza kwestionuje m.in. przesłanki dopuszczenia do zawodu komornika osób, które nie odbyły aplikacji komorniczej. W obecnym stanie prawnym mogą nimi zostać np. absolwenci wyższych studiów prawniczych, którzy przez okres co najmniej 5 lat w okresie nie dłuższym niż 8 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu komorniczego wykonywały na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, czynności wymagające wiedzy prawniczej bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego. W przepisie wymienione są miejsca zatrudnienia tych osób np. kancelaria adwokacka, zespół adwokacki, spółka. Komornikami mogą też zostać osoby, które spełniały powyższe warunki i w kancelarii notarialnej wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane z czynnościami wykonywanymi przez notariusza.
Zdaniem samorządu komorników wątpliwości budzą sformułowania: "wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego" i "wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane z czynnościami wykonywanymi przez notariusza".
Jak podnosi KRK, takie pojęcia nie gwarantują precyzyjnego wyodrębnienia kategorii osób dopuszczonych na stanowisko komornika sądowego bez odbycia aplikacji komorniczej.
Ocena zachowań komorników
Kolejne zarzuty Krajowej Rady Komorniczej dotyczą braku kompetencji tego samorządu do oceny zachowań komorników, przeciwko którym został wniesiony prywatny akt oskarżenia oraz ograniczenia kompetencji do oceny zachowań komornika polegającym na naruszaniu przepisów prawa lub niewykonywania zarządzeń.