Co należy zmienić w szkole sądownictwa i prokuratury

Model działania Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury w obszarze aplikacji ogólnej i specjalistycznych oraz kształcenia ustawicznego pracowników sądownictwa i prokuratury wymaga zasadniczego przeglądu – to główna teza raportu „Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury.

Publikacja: 04.02.2014 08:30

Co należy zmienić w szkole sądownictwa i prokuratury

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Co docenić, co zmienić, co udoskonalić?" autorstwa dr. Dawida Sześciło. Raport został opracowany w ramach Monitoringu procesu legislacyjnego w obszarze wymiaru sprawiedliwości HFPC.

Raport podzielono na dwie części: w pierwszej kolejności przeanalizowano problemy związane z kształceniem aplikantów sędziowskich i prokuratorskich, następnie zagadnienia szkolenia ustawicznego pracowników wymiaru sprawiedliwości. Potrzeba opracowania takiego raportu wynikała m.in. z pojawiających się ostatnio projektów nowelizacji ustawy o KSSiP oraz z toczącej się obecnie dyskusji na temat modelu dojścia do zawodu sędziego. W debacie publicznej poddaje się pod wątpliwość zasadność istnienia tzw. aplikacji ogólnej prowadzonej w ramach KSSiP.

„Aplikacja ogólna okazała się kosztownym eksperymentem, z którego wymiar sprawiedliwości nie czerpie korzyści proporcjonalnych do nakładów" – mówi dr Dawid Sześciło, autor raportu. „Największy problem to brak atrakcyjnej ścieżki zawodowej dla absolwentów aplikacji ogólnej, którzy nie dostali się na aplikację specjalistyczną, szczególnie sędziowską" – dodaje dr Dawid Sześciło.

W zakresie kształcenia ustawicznego, działalność KSSiP jest ogólnie pozytywnie oceniana zarówno przez uczestników szkoleń, jak i ich przełożonych. Niepokojące jest natomiast ograniczenie budżetu Szkoły na ten cel do takiego stopnia, że kształcenie ustawicznie będzie w zasadzie marginalnym obszarem działania KSSiP.

„Niestety Ministerstwo Sprawiedliwości sprawujące nadzór nad KSSiP nie posiada długofalowej strategicznej wizji Szkoły" – stwierdza dr Adam Bodnar, wiceprezes HFPC. „Ostatni projekt zmian w tym zakresie ogranicza się korekt technicznych i wskazuje na to, że resort nie przeprowadził rzetelnego całościowego audytu działania Szkoły" – dodaje dr Adam Bodnar.

Co docenić, co zmienić, co udoskonalić?" autorstwa dr. Dawida Sześciło. Raport został opracowany w ramach Monitoringu procesu legislacyjnego w obszarze wymiaru sprawiedliwości HFPC.

Raport podzielono na dwie części: w pierwszej kolejności przeanalizowano problemy związane z kształceniem aplikantów sędziowskich i prokuratorskich, następnie zagadnienia szkolenia ustawicznego pracowników wymiaru sprawiedliwości. Potrzeba opracowania takiego raportu wynikała m.in. z pojawiających się ostatnio projektów nowelizacji ustawy o KSSiP oraz z toczącej się obecnie dyskusji na temat modelu dojścia do zawodu sędziego. W debacie publicznej poddaje się pod wątpliwość zasadność istnienia tzw. aplikacji ogólnej prowadzonej w ramach KSSiP.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów