Polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych się konsoliduje. Maj okazał się 38. z rzędu miesiącem nieprzerwanego wzrostu (zarejestrowano prawie 42,4 tys. samochodów), liczba firm dilerskich stopniowo maleje. Według Związku Dealerów Samochodów, jeśli w końcu lat 90. w rękach 50 największych firm dilerskich znajdowało się 34 proc. rynku, to pięć lat temu było to już ponad 40 proc. Natomiast w roku 2017 wskaźnik konsolidacji przekroczył po raz pierwszy 50 proc.
Duzi szybko rosną
Jak podaje branżowy miesięcznik „Dealer", wydawany przez firmę DCG Dealer Consulting, jeszcze w 2004 r. liczba firm dilerskich sięgała tysiąca, dziesięć lat później zmalała do niespełna 830. Natomiast na koniec 2017 r. skurczyła się w porównaniu z poprzednim rokiem o 6 proc., do 672. Największa część firm dilerskich – 252 – posiada tylko jedną autoryzację. Tylko 12 firm ma ich przeszło dziesięć. Łączna liczba funkcjonujących salonów na koniec 2017 r. wyniosła 1337.
Największym dilerem jest Grupa Krotoski-Cichy. Według sporządzanej przez „Dealera" listy TOP 50 największych firm dilerskich w Polsce w ub. roku sprzedała 22,6 tys. samochodów, co daje 12-procentowy wzrost w ujęciu r./r. Grupa oferuje auta czterech marek: Volkswagena, Audi, Skody i Seata. Posiada salony w 16 miastach. Na drugim miejscu TOP 50 znalazła się Grupa PGD-IP – niespełna 21 tys. sprzedanych samochodów i wzrost o przeszło 20 proc., na trzecim – Plichta Dealer Park z imponującym 40-procentoweym wzrostem sprzedaży, do 10 tys. aut. W grupie 50 rynkowych liderów zaledwie trzy firmy pogorszyły w ub. roku wyniki, a w pierwszej dziesiątce tylko jeden diler nie odnotował dwucyfrowego wzrostu. Średnia sprzedaż na jedną firmę sięgnęła poziomu 5,1 tys. samochodów, natomiast cała pięćdziesiątka sprzedała 254,8 tys. aut, o 18,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
Pod względem sprzedaży poszczególnych marek niekwestionowanym liderem polskiego rynku pozostaje Skoda. W 2017 r. sprzedało się 61,8 tys. aut tej marki, o 18,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu znalazła się Toyota ze sprzedażą 50,7 tys. aut i przeszło 24-procentowym wzrostem (w 2016 r. była trzecia), natomiast trzeci był Volkswagen (48,6 tys. aut i wzrost o 13,5 proc., rok wcześniej druga pozycja). Kolejne cztery miejsca zajęły – podobnie jak rok wcześniej – Opel, Ford, Renault i Kia. Po pięciu miesiącach 2018 r. kolejność jest identyczna.