Rewolucyjne zmiany na rynku paczek

Śledzenie przesyłek „na żywo", dostawy do bagażnika czy nowatorskie sposoby ograniczenia zwrotów e-zakupów – firmy kurierskie czeka wiele wyzwań.

Publikacja: 03.07.2019 10:30

Rewolucyjne zmiany na rynku paczek

Foto: Adobe Stock

Analitycy przekonują, że nowe technologie mocno zmienią sektor KEP (kurier, ekspres, paczka). Innowacje to bowiem lek, który ma usprawnić cały proces logistyczny, skrócić czas między zamówieniem a odbiorem, odpowiedzieć na problemy związane z brakiem rąk do pracy i poprawić efektywność.

Firmy kurierskie stają dziś przed wyzwaniami, przede wszystkim związanymi z tzw. ostatnią milą (ostatni etap dostarczenia przesyłki), w tym m.in. skutecznością pierwszej dostawy do miejsca wskazanego przez odbiorcę (chodzi np. o brak osoby, która w domu mogłaby odebrać paczkę), rosnącymi korkami i ograniczeniami w ruchu w centrach miast, a także deficytem pracowników oraz coraz wyższymi oczekiwaniami klientów co do jakości usług.

Sześć filarów zmian

Daniel Zapfl z firmy LEAD Innovationa Management wskazuje, że operatorzy z branży kurierskiej muszą wdrażać w konsekwencji strategie, które powinny się opierać na sześciu filarach. Pierwszy to usługi cyfrowe, pozwalające zwiększyć szanse na udaną dostawę. Mobilne usługi online, takie jak przekierowanie paczek, są już standardem, teraz czas na nowatorskie rozwiązania umożliwiające klientom śledzenie paczki „na żywo". Amazon testuje system, który pokazuje aktualną pozycję furgonetki i liczbę przystanków, które musi jeszcze wykonać, co pozwala odbiorcy na oszacowanie, kiedy kurier zadzwoni do drzwi.

Drugi filar to budowa punktów sieci odbioru. Chodzi o sieci maszyn, jak paczkomaty InPostu, ale również placówki partnerskie (sklepy, kawiarnie, kioski), w których klient może odebrać, ale i nadać przesyłkę.

Trzeci trend, który ma – wedle prognoz LEAD – zyskiwać na znaczeniu, to wykorzystanie samochodów jako punktów odbioru paczek. Obecnie na świecie prowadzonych jest wiele pilotaży, które pozwalają kurierom na czasowy dostęp do bagażnika pojazdu odbiorcy. W ten sposób mogą zostawiać w autach zamówione przesyłki bez konieczności angażowania klienta (ten model usług testuje Volvo).

Kolejne narzędzie, po które sięgają operatorzy KEP, to roboty. Autonomiczne jeździki dowożące przesyłki na ostatniej mili to wcale nie science fiction. Taki projekt rozwija choćby niemiecka firma logistyczna Hermes wspólnie z estońskim startupem Starship Technologies. W tym kontekście kurierzy poważnie myślą o automatach operujących nie tylko na poziomie ziemi, ale również z powietrza. Mowa o dronach, które – jak zauważa Daniel Zapfl – mogą istotnie ograniczyć czas dostawy (zaawansowane prace nad bezzałogowcami prowadzą m.in. DHL, Amazon, szwajcarska poczta czy Uber). To perspektywiczne rozwiązanie, bo już dziś 43 proc. konsumentów dokonujących zakupów online deklaruje, że chciałoby otrzymywać w przyszłości paczki dostarczane właśnie w taki sposób.

Szóste z czołowych wyzwań branży KEP to ograniczenie zwrotów i przypadków niepotrzebnego transportu towaru. To dziś w branży e-commerce spory kłopot. Wystarczy wskazać, że np. w Zalando zwroty sięgają 50 proc. Odpowiedzią mogą być takie pomysły, jak przymierzalnie ubrań w punktach odbioru (DPD testuje to w Polsce) czy tzw. awatary, a więc nasze wirtualne odpowiedniki, które online są w stanie przymierzyć buty czy dobrać odpowiedni rozmiar koszuli (skaner stóp działa np. w sklepie e-obuwie).

Kluczem personalizacja

Dynamiczne zmiany w e-commerce i sektorze logistycznym nie pozostaną bez wpływu na rynek magazynów. Eksperci twierdzą, że rosnące wymagania najemców oraz postęp technologiczny wymuszają na deweloperach obiektów przemysłowych i logistycznych budowanie coraz nowocześniejszych budynków z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań. Maciej Szczepański, Business Development Manager w firmie Cushman & Wakefield, wskazuje, że obecnie jako standard oferowane jest wyposażanie obiektów w oświetlenie w technologii LED.

Pozostałe rozwiązania oferowane obecnie w nowych obiektach to m.in. wyposażanie ich w nowoczesne sieci teleinformatyczne. – Sprawne systemy zarządzania magazynem i wykorzystanie nowych rozwiązań w procesie obsługi magazynowej nie może funkcjonować bez takiej infrastruktury. Dla dużych obiektów, gdzie odbywa się znaczny ruch aut ciężarowych, deweloper może zaproponować system zarządzania ruchem obejmujący przepływ informacji pomiędzy bramą wjazdową, biurem magazynu i kierowcą, z wykorzystaniem elementów wizualizacji oraz powiadomień – wylicza Maciej Szczepański.

Na tym nie koniec. Coraz częściej w centrach logistycznych pojawiają się roboty, a na znaczeniu zyskują systemy autonomizacji oraz sztuczna inteligencja. Wkrótce i w tej branży na szerszą skalę mogą być zastosowane także drony. Niewykluczone, że w kontekście trendu personalizacji zamawianych produktów i podnoszenia efektywności w magazynach pojawią się również zaawansowane drukarki 3D, które będą w stanie „produkować" towar pod konkretne zamówienie.

Analitycy przekonują, że nowe technologie mocno zmienią sektor KEP (kurier, ekspres, paczka). Innowacje to bowiem lek, który ma usprawnić cały proces logistyczny, skrócić czas między zamówieniem a odbiorem, odpowiedzieć na problemy związane z brakiem rąk do pracy i poprawić efektywność.

Firmy kurierskie stają dziś przed wyzwaniami, przede wszystkim związanymi z tzw. ostatnią milą (ostatni etap dostarczenia przesyłki), w tym m.in. skutecznością pierwszej dostawy do miejsca wskazanego przez odbiorcę (chodzi np. o brak osoby, która w domu mogłaby odebrać paczkę), rosnącymi korkami i ograniczeniami w ruchu w centrach miast, a także deficytem pracowników oraz coraz wyższymi oczekiwaniami klientów co do jakości usług.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO