Trzeci trend, który ma – wedle prognoz LEAD – zyskiwać na znaczeniu, to wykorzystanie samochodów jako punktów odbioru paczek. Obecnie na świecie prowadzonych jest wiele pilotaży, które pozwalają kurierom na czasowy dostęp do bagażnika pojazdu odbiorcy. W ten sposób mogą zostawiać w autach zamówione przesyłki bez konieczności angażowania klienta (ten model usług testuje Volvo).
Kolejne narzędzie, po które sięgają operatorzy KEP, to roboty. Autonomiczne jeździki dowożące przesyłki na ostatniej mili to wcale nie science fiction. Taki projekt rozwija choćby niemiecka firma logistyczna Hermes wspólnie z estońskim startupem Starship Technologies. W tym kontekście kurierzy poważnie myślą o automatach operujących nie tylko na poziomie ziemi, ale również z powietrza. Mowa o dronach, które – jak zauważa Daniel Zapfl – mogą istotnie ograniczyć czas dostawy (zaawansowane prace nad bezzałogowcami prowadzą m.in. DHL, Amazon, szwajcarska poczta czy Uber). To perspektywiczne rozwiązanie, bo już dziś 43 proc. konsumentów dokonujących zakupów online deklaruje, że chciałoby otrzymywać w przyszłości paczki dostarczane właśnie w taki sposób.
Szóste z czołowych wyzwań branży KEP to ograniczenie zwrotów i przypadków niepotrzebnego transportu towaru. To dziś w branży e-commerce spory kłopot. Wystarczy wskazać, że np. w Zalando zwroty sięgają 50 proc. Odpowiedzią mogą być takie pomysły, jak przymierzalnie ubrań w punktach odbioru (DPD testuje to w Polsce) czy tzw. awatary, a więc nasze wirtualne odpowiedniki, które online są w stanie przymierzyć buty czy dobrać odpowiedni rozmiar koszuli (skaner stóp działa np. w sklepie e-obuwie).
Kluczem personalizacja
Dynamiczne zmiany w e-commerce i sektorze logistycznym nie pozostaną bez wpływu na rynek magazynów. Eksperci twierdzą, że rosnące wymagania najemców oraz postęp technologiczny wymuszają na deweloperach obiektów przemysłowych i logistycznych budowanie coraz nowocześniejszych budynków z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań. Maciej Szczepański, Business Development Manager w firmie Cushman & Wakefield, wskazuje, że obecnie jako standard oferowane jest wyposażanie obiektów w oświetlenie w technologii LED.
Pozostałe rozwiązania oferowane obecnie w nowych obiektach to m.in. wyposażanie ich w nowoczesne sieci teleinformatyczne. – Sprawne systemy zarządzania magazynem i wykorzystanie nowych rozwiązań w procesie obsługi magazynowej nie może funkcjonować bez takiej infrastruktury. Dla dużych obiektów, gdzie odbywa się znaczny ruch aut ciężarowych, deweloper może zaproponować system zarządzania ruchem obejmujący przepływ informacji pomiędzy bramą wjazdową, biurem magazynu i kierowcą, z wykorzystaniem elementów wizualizacji oraz powiadomień – wylicza Maciej Szczepański.
Na tym nie koniec. Coraz częściej w centrach logistycznych pojawiają się roboty, a na znaczeniu zyskują systemy autonomizacji oraz sztuczna inteligencja. Wkrótce i w tej branży na szerszą skalę mogą być zastosowane także drony. Niewykluczone, że w kontekście trendu personalizacji zamawianych produktów i podnoszenia efektywności w magazynach pojawią się również zaawansowane drukarki 3D, które będą w stanie „produkować" towar pod konkretne zamówienie.