Według UOKiK, spółka Auchan Polska pobierała od swoich kontrahentów opłaty za transport ich produktów z magazynów centralnych do poszczególnych super- i hipermarketów, których Auchan ma w Polsce ponad 100.
Centralny magazyn w interesie sieci
Scentralizowany system dostarczania towarów do sklepów to charakterystyczny element działalności dużych sieci handlowych. Hipermarkety są projektowane i budowane w taki sposób, że nie są w stanie przyjmować towarów od setek pojedynczych przedsiębiorców - producentów nabiału, wędlin, owoców i innych produktów spożywczych. Bez zaplecza infrastrukturalnego pozwalającego na centralizację dostaw sieć Auchan nie byłaby w stanie rywalizować ze swoimi konkurentami w obrębie nowoczesnego kanału sprzedaży.
Czytaj więcej
Dwie duże sieci handlowe Auchan Polska i SCA PR Polska (Intermarche) nieuczciwie wykorzystywały przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych - twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dostawcy nawet przez kilka miesięcy nie wiedzieli, na jakich warunkach sprzedają swoje towary. Byli też obciążani kosztami transportu towarów z magazynu centralnego do sklepów.
W ocenie UOKiK, scentralizowany system dystrybucji towarów leży więc w interesie sieci handlowej.
- Centralny transport towarów polepsza pozycję sieci handlowej. Nie jest zatem dodatkową usługą, za którą powinien płacić dostawca, a podstawowym elementem modelu biznesu sieci handlowych. Dlatego niedopuszczalne jest pobieranie opłat za transport towarów z głównego magazynu do sklepów sieci. To finansowanie własnej działalności kosztem dostawców. Za takie działanie nałożyłem ponad 87 mln zł kary na właściciela sieci Auchan – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.