Łódzkie

Przez tunel będzie szybciej

Łódź Fabryczna dzięki tunelowi stanie się jednym z najważniejszych dworców w Polsce
materiały prasowe, Marian Zubrzycki
Budowa tunelu pod Łodzią usprawni ruch kolejowy w całej aglomeracji.

Tuż przed sylwestrem Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 1,3 mld złotych umowę na budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Inwestycja jest kolejnym etapem prac mających na celu zwiększenie przepustowości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Wybudowanie tunelu umożliwi w Łodzi nie tylko ruch dalekobieżny na kierunkach północ – południe i wschód – zachód, ale także poprawi atrakcyjność kolei jako środka transportu w ramach łódzkiej aglomeracji.

To będzie druga wielka inwestycja kolejowa na terenie Łodzi. Przedłuży linię prowadzącą z Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pierwszym etapem tego przedsięwzięcia była budowa tunelu na odcinku Łódź-Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem na stacji Łódź Fabryczna. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź-Żabieniec, a na południe – do Łodzi Kaliskiej. Zapewni także lepsze połączenie centrum ze Zgierzem i dalej w kierunku Kutna.

Prace zajmą 48 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawcy udzielą na nie gwarancji na okres 72 miesięcy od zakończenia odbiorów technicznych. Inwestycje zrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin (jest liderem) i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Obie wygrały przetarg ogłoszony w ub. roku. W październiku kolej podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na unijne dofinansowanie budowy.

Tunel otworzy na większy ruch oddany do użytku przed rokiem dworzec Łódź Fabryczna. Na razie nie wykorzystuje on swojego potencjału, ale w połączeniu z tunelem stanie się z dworca końcowego stacją przelotową. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i  dalekobieżne. Zwiększy to konkurencyjność kolei wobec samochodów.

– Po wybudowaniu tunelu czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie nieosiągalny dla innych środków transportu. W efekcie znacznie ułatwimy mieszkańcom podróże w mieście i kraju – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch nowych przystanków. Powstaną u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Wyboru miejsca dokonano z uwzględnieniem opinii mieszkańców. – Nowe przystanki zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej Łodzi – zakłada PLK.

Budowa tunelu średnicowego to jedna z inwestycji w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Kolejną będzie rozpoczynająca się w 2018 roku modernizacja linii Łódź – Zduńska Wola. Inwestycja na 42-kilometrowej trasie ma poprawić jakość połączeń regionalnych. zaplanowano przebudowę 5 wiaduktów i 12 mostów kolejowych, modernizację kilkudziesięciu przejazdów i wyposażenie ich w nowe urządzenia sterowania ruchem. Na 7 stacjach i przystankach będą przebudowywane perony, na 2 powstaną przejścia podziemne. Po zakończeniu robót prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się do 120 kilometrów na godzinę. Skróci to czas podróży modernizowanym odcinkiem o blisko kwadrans. – Ma się to przyczynić do odciążenia ruchu samochodowego w Łodzi i w obrębie aglomeracji. Przyspieszy również budowę zintegrowanych centrów przesiadkowych – informuje Merchel.

W województwie łódzkim uruchamiane będą w 2018 roku także kolejne strategiczne dla regionu inwestycje drogowe. To budowa zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14, a także budowa brakującego fragmentu autostrady A1 od Tuszyna w kierunku Częstochowy.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL