Oświata i kultura
Władze samorządowe obowiązane są podejmować działania w celu wspierania m.in. działalności zmierzającej do ochrony, zachowania i rozwoju tożsamości kulturowej mniejszości. Środki na ten cel mogą pochodzić z dotacji celowej lub podmiotowej, z przeznaczeniem m.in. na:
- działalność instytucji kulturalnych,
- wydawanie książek, czasopism, periodyków i druków ulotnych w językach mniejszości lub w języku polskim,
- ochronę miejsc związanych z kulturą mniejszości,
- działalność świetlicową,
- edukację dzieci i młodzieży realizowaną w różnych formach.
Dotacje, o których mowa, przyznawane z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister administracji i cyfryzacji. (więcej: www.mniejszosci.narodowe.mac.gov.pl)
Same jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać dotacje ze swoich budżetów organizacjom lub instytucjom realizującym zadania służące ochronie, zachowaniu i rozwojowi tożsamości kulturowej mniejszości lub integracji obywatelskiej lub społecznej.
Zadania oświaty
Przedszkola, szkoły i placówki publiczne umożliwiają uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:
- nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej oraz języka regionalnego,
- nauki własnej historii i kultury.
Za język regionalny uważa się język, który:
- jest tradycyjnie używany na terytorium danego państwa przez jego obywateli, którzy stanowią grupę liczebnie mniejszą od reszty ludności tego państwa;
- różni się od oficjalnego języka (nie obejmuje to ani dialektów oficjalnego języka państwa, ani języków migrantów).
Językiem regionalnym jest język kaszubski.
Naukę języka mniejszości lub regionalnego organizuje dyrektor przedszkola lub szkoły, na dobrowolny pisemny wniosek rodziców. Złożenie takiego wniosku jest równoznaczne z zaliczeniem tych zajęć do obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
podstawa prawna: art. 7–20 ustawy z 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 573)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 263)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 30 maja 2005 r. w sprawie sposobu transliteracji imion i nazwisk osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych zapisanych w alfabecie innym niż alfabet łaciński (DzU z 2005 r. nr 102, poz. 855)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 30 maja 2005 r. w sprawie Urzędowego Rejestru Gmin, w których jest używany język pomocniczy (DzU z 2005 r. nr 102, poz. 856)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 16 czerwca 2005 r. w sprawie dyplomów, zaświadczeń lub certyfikatów potwierdzających znajomość języka pomocniczego (DzU z 2005 r. nr 119, poz. 1013)
Mniejszości w Polsce
Narodowe:
- Białorusini
- Czesi
- Litwini
- Niemcy
- Ormianie
- Rosjanie
- Słowacy
- Ukraińcy
- Żydzi
Etniczne:
- Karaimi
- Łemkowie
- Romowie
- Tatarzy