Podczas szczytu klimatycznego w Katowicach, Federacja Handlu i Pracodawców Fidżi przekazała Pracodawcom RP prezydencję w międzynarodowej inicjatywie Marrakech Business Action for Climate (MBA4Climate). Może pan przybliżyć tę inicjatywę?
MBA4Climate to powstałe z inicjatywy Francji oraz Maroka porozumienie 47 stowarzyszeń pracodawców, którzy zdecydowali się wspierać rządy swoich państw we wprowadzaniu w życie Porozumienia Paryskiego z 2015 r. Inicjatywę powołano do życia ponad dwa lata temu. To przedsięwzięcie sektora prywatnego mające na celu wsparcie czynników rządowych. Po rocznej prezydencji marokańskiej, przez rok sprawowało ją Fidżi. Teraz czas na Polskę i muszę powiedzieć, że strona polska w postaci Pracodawców RP przejęła prezydencję w tej inicjatywie z pełnym zrozumieniem. To wielka szansa, także w Polsce, bo biznes może być katalizatorem znacznie szybszych, pozytywnych zmian na rzecz klimatu. Chodzi o podejmowanie wspólnych „zielonych" przedsięwzięć.
Jakie są główne cele MBA4Climate?
W ramach Porozumienia Paryskiego rządy osiągnęły konsensus w kwestii: długoterminowego celu, jakim jest utrzymanie wzrostu średniej temperatury na świecie znacznie niższego niż 2°C powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej, dążenia do tego, by ograniczyć wzrost do 1,5°C, gdyż znacznie obniżyłoby to ryzyko i skutki zmiany klimatu oraz konieczności jak najszybszego osiągnięcia w skali świata punktu zwrotnego maksymalnego poziomu emisji – przy założeniu, że krajom rozwijającym się zajmie to dłużej. Poza tym chodzi o doprowadzenie do szybkiej redukcji emisji zgodnie z najnowszymi dostępnymi informacjami naukowymi. Warto zaznaczyć, że kraje rozwinięte mają zamiar nadal przeznaczać na ten wspólny cel 100 mld dolarów rocznie do 2020 r. i przedłużyć to rozwiązanie do roku 2025. Po tym okresie zostanie wyznaczony nowy, ambitniejszy cel. Unia Europejska zadeklarowała w ramach tzw. plany działania na rzecz zmniejszenia emisji, działania prowadzące do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 40 proc. do 2030 r. MBA4Climate wpisuje się w te działania poprzez inicjatywy podejmowane przez biznes w ramach poszczególnych prezydencji.
I co zrobiono podczas rocznej prezydencji Fidżi?