VAT: czy dotacja PARP ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług

Dotacja, która wypłacana jest tylko w razie świadczenia usług, a kwotowo zależy także od liczby zrealizowanych świadczeń, ma wpływ na obniżenie ceny.

Publikacja: 03.08.2016 03:00

VAT: czy dotacja PARP ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług

Foto: 123RF

Firma jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą m. in. w zakresie świadczenia usług rachunkowo-księgowych oraz doradztwa podatkowego, opodatkowanych podstawową stawką VAT. Zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowę o udzielenie wsparcia na świadczenie usług doradczych w punktach konsultacyjnych. W umowie tej zobowiązała się do świadczenia usług w zakresie projektu polegającego na zapewnieniu usług rozwoju firmy dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność. Umownie uregulowano także zasady dofinansowania. Odpłatność za usługę wchodzącą w zakres projektu, uiszczana przez klienta, ma obejmować co najmniej 10 proc. kosztów jej wyświadczenia. Pozostała część ma być pokrywana ze wsparcia, przy czym do 85 proc. kwoty wsparcia będzie pochodzić ze środków EFS, a minimalnie 15 proc. ze środków krajowych. Jednocześnie przewidziano maksymalną wartość wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu i zobligowano wnioskodawcę, aby ich wartość związana ze świadczeniem każdej usługi doradczej nie przekroczyła kwoty X zł brutto za godzinę jej wykonywania.

Podatniczka wybrała rozliczanie w projekcie jedynie wydatków na wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu (niektórzy konsultanci nie są jej pracownikami i wystawiają faktury VAT za doradztwo). Zapytała czy wsparcie przeznaczone na finansowanie wydatków kwalifikujących się do objęcia nim, udzielone z projektu systemowego PARP, podlega opodatkowaniu VAT i czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od całości nabytych od konsultantów usług świadczonych w ramach projektu.

Sama uważała, że kwota dotacji nie podlega opodatkowaniu i przysługuje jej prawo do odliczenia VAT od całości nabytych usług świadczonych przez konsultantów, bez względu na źródło finansowania tych wydatków.

Fiskus zgodził się z podatniczką co do prawa do odliczenia VAT, ale nie przyznał jej racji w zakresie przedmiotu opodatkowania. Uznał, że wypłacane dotacje mają bezpośredni wpływ na cenę usługi i stanowią obrót.

Racji nie przyznał skarżącej ani WSA w Szczecinie, ani Naczelny Sąd Administracyjny.

Oddalając ostatecznie skargę kasacyjną podatniczki NSA przypomniał, że istota sporu sprowadza się do ustalenia, czy otrzymana przez nią dotacja wypłacona przez PARP ma charakter cenotwórczy, tzn. czy ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez skarżącą – w ramach programu współfinansowanego w części ze środków unijnych – usług doradczych. Przesądzenie tej kwestii ma decydujące znaczenie dla uznania kwoty dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 in fine ustawy o VAT (stanowiącego implementację art. 73 dyrektywy 112).

NSA podzielił stanowisko, że dotacja ma charakter sprzedażowy (redukuje cenę usługi). Nie zgodził się ze skarżącą, że sporna dotacja nie jest dopłatą do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi doradczej, ale zwrotem poniesionych kosztów realizacji projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). W przypadku skarżącej cena usługi określona jest ryczałtowo i wynosi 120 zł za godzinę. 10 proc. tej kwoty to 12 zł brutto, a zatem, jak podkreślił sąd, można precyzyjnie określić, jaki wpływ na cenę ma dotacja. Nie sposób więc przyznać racji stronie, która przy analizie cenotwórczego charakteru dotacji pomija okoliczność, że należność pobierana od świadczeniobiorcy może stanowić jedynie 10 proc. ryczałtowo określonej wartości usługi. Odwołując się do wcześniejszego orzecznictwa NSA stwierdził, że dotacja ma proste przełożenie na cenę usługi, gdyż redukuje kwotę należną o 90 proc.

Dotacja jest korelatem usług, tzn. jest wypłacana tylko w razie świadczenia usług, kwotowo zależy także od liczby świadczonych usług. Zatem jej celem jest obniżenie ceny usługi. Dotacja jest więc w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną usługi (nie ma charakteru ogólnego), o czym świadczą zwłaszcza ustalone w umowie z PARP zasady współpłacenia za usługę doradczą przez przedsiębiorców oraz rozliczania dotacji (tylko w razie świadczenia usług doradczych i zależnie od ich ilości).

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 lipca 2016 r. (I FSK 773/16).

Komentarz eksperta

Krzysztof Modzelewski, doradca podatkowy, senior partner w kancelarii Modzelewski & Partners Audit Tax Accounting

Przedmiotem wyroku jest rozstrzygnięcie, czy dotacja PARP, z której korzysta podatnik, ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez niego usług. Dotacja podlega bowiem VAT tylko wtedy, gdy jej wpływ na cenę jest rzeczywiście bezpośredni. Subwencje na rzecz przedsiębiorcy zawsze w jakiś sposób wpływają na cenę jego usług lub towarów. Do podstawy opodatkowania wlicza się jednak tylko te, które wprost ingerują w wysokość ceny płaconej przez nabywcę. Tak jest w przypadku dotacji do cen zakupu leków lub świadczeń medycznych przez NFZ. Refundacja NFZ bezpośrednio wpływa na cenę, jaką płaci (lub w ogóle nie uiszcza) nabywca.

Opis stanu faktycznego zawarty w wyroku jest skąpy. Niemniej wynika z niego, że celem przedmiotowych dotacji jest pokrycie określonych wydatków (na wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu), a nie wprost dofinansowanie ceny świadczonych usług. Niestety sąd stwierdził, że dotacja w tym przypadku ma bezpośredni wpływ na cenę, ponieważ jej wysokość ustala się zależnie od wartości sprzedanych usług. Wniosek ten jest niesłuszny. Jak wynika z (bardziej dokładnego) opisu charakteru i sposobu rozliczeń analizowanych dotacji PARP – w analogicznym przypadku będącym przedmiotem innego wyroku NSA (I FSK 2057/13) – ich celem jest wyłącznie zwrot wydatków potrzebnych na wykonanie usług, szczegóły dotyczące kwot objętych dofinansowaniem mają jedynie charakter techniczny (mają na celu określenie zasad wyliczania kwoty dofinansowania), a określanie wysokości wsparcia przez pryzmat liczby wykonanych usług jest wyłącznie instrumentem ułatwiającym rozliczenia. Wobec powyższego uważam, że dotacje, do których odnosi się wyrok, wpływają na cenę usług jedynie pośrednio i nie powinny być opodatkowane VAT.

Firma jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą m. in. w zakresie świadczenia usług rachunkowo-księgowych oraz doradztwa podatkowego, opodatkowanych podstawową stawką VAT. Zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowę o udzielenie wsparcia na świadczenie usług doradczych w punktach konsultacyjnych. W umowie tej zobowiązała się do świadczenia usług w zakresie projektu polegającego na zapewnieniu usług rozwoju firmy dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność. Umownie uregulowano także zasady dofinansowania. Odpłatność za usługę wchodzącą w zakres projektu, uiszczana przez klienta, ma obejmować co najmniej 10 proc. kosztów jej wyświadczenia. Pozostała część ma być pokrywana ze wsparcia, przy czym do 85 proc. kwoty wsparcia będzie pochodzić ze środków EFS, a minimalnie 15 proc. ze środków krajowych. Jednocześnie przewidziano maksymalną wartość wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu i zobligowano wnioskodawcę, aby ich wartość związana ze świadczeniem każdej usługi doradczej nie przekroczyła kwoty X zł brutto za godzinę jej wykonywania.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów