Czy zmiany kadrowe są informacją publiczną

W razie wniosku o udzielenie informacji publicznej, dotyczącej zmian kadrowych i wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach w instytucjach państwowych i samorządowych, należy ustalić krąg pracowników pełniących funkcję publiczną.

Publikacja: 09.01.2018 05:30

Czy zmiany kadrowe są informacją publiczną

Foto: 123RF

W październiku 2016 r. Anna K. (dane zmienione) zwróciła się do prezydenta miasta o wskazanie: danych nowych pracowników, zatrudnionych lub przeniesionych do Urzędu Miejskiego od 1 stycznia 2016 r. wraz z informacją o wynagrodzeniu; danych osób przesuniętych na inne stanowiska od stycznia 2016 r. - z informacją o awansie bądź degradacji i pierwotnym wynagrodzeniu; danych oraz stanowisk osób, które przestały być pracownikami wraz ze wskazaniem podstawy rozwiązania umowy -również od stycznia 2016 r.

Sekretarz miasta poinformował, że informacja ma charakter przetworzony. Trzeba sięgnąć do dokumentacji źródłowej i archiwalnej, dokonać ewentualnej anonimizacji, usunąć dane prawnie chronione oraz dokonać segregacji i podziału według kryteriów wskazanych we wniosku. W związku z tym wezwano Annę K. do wykazania, iż jej żądanie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.

Anna K. wskazała, że pytanie o ruchy kadrowe, zatrudnienia i zwolnienia, awanse i degradacje jest informacją prostą. Jednocześnie zwróciła uwagę na opinię o częstych w urzędzie ruchach kadrowych. Mówi się o degradowaniu specjalistów, którzy chcą pracować dla miasta, a nie na zawołanie „znajomych prezydenta" — stwierdziła. To, czy rzeczywiście tak jest, i jaka jest polityka kadrowa prezydenta miasta będzie można ocenić po uzyskaniu żądanych informacji.

Prezydent miasta odmówił ich udostępnienia. Powtórzył, że żądane informacje nie mogą być uznane za informację prostą. Trzeba skompletować dane z różnych systemów informatycznych i dokonać analizy całości wyselekcjonowanej dokumentacji pod kątem zakazów, przewidzianych w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Wniosek dotyczy 10 miesięcy, w trakcie których następowały daleko idące zmiany kadrowe. Przygotowanie około 20-stronicowej informacji wymagałoby wyłączenia pracownika urzędu na 4 dni. Dane, dotyczące wynagrodzenia lub przyczyn wypowiedzenia warunków pracy podlegają ochronie, ponieważ nie mają związku z pełnieniem przez pracowników funkcji publicznych. Jest ona wyłączona tylko wtedy, gdy pracownik pełni funkcje publiczne. Anna K. nie wykazała, z czego wywodzi, że w urzędzie miasta degraduje się kompetentnych pracowników. Ujawniła, że jej informacje na ten temat opierają się na plotkach, które zamierza zweryfikować. Z wniosku nie wynika, w jaki sposób miałoby to wpłynąć na usprawnienie funkcjonowania urzędu. Wyrobienie sobie indywidualnego poglądu na temat polityki kadrowej w urzędzie nie jest uzasadnieniem szczególnego interesu publicznego.

Samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy tę decyzję. Zdaniem Kolegium, prezydent miasta prawidłowo zakwalifikował żądaną informację jako informację przetworzoną, wymagającą wykazania szczególnego interesu publicznego. Anna K. zaskarżyła decyzję SKO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlielkopolskim. Sąd uwzględnił skargę i uchylił zarówno decyzję Kolegium, jak i wcześniejszą decyzję prezydenta miasta. Orzekł, że żądane dane są informacją publiczną. Zgodnie z art.5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, prawo do takiej informacji podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Nie dotyczy to jednak informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, bądź mających związek z ich pełnieniem.

Osobą pełniącą funkcję publiczną będzie m.in. każdy, kto pełni funkcję w organach władzy publicznej lub na innym stanowisku decyzyjnym w administracji publicznej, a także w innych instytucjach publicznych - stwierdził WSA. W razie żądania udzielenia informacji publicznej, dotyczącej list pracowników urzędu miasta i zmian kadrowych na poszczególnych stanowiskach czy uzyskiwanego wynagrodzenia, należy więc ustalić krąg pracowników, pełniących funkcję publiczną. Informacja o tych osobach podlega bowiem udostępnieniu w ramach prawa do informacji publicznej. Natomiast w odniesieniu do pozostałych pracowników, wykonujących funkcje pomocnicze, należy jej odmówić z powodu ochrony prywatności. W tej sprawie prezydent miasta nie wyróżnił stanowisk, nie związanych z pełnieniem funkcji publicznych. Jedynie ogólnikowo stwierdził, że spełnienie żądań Anny K. może być ograniczone ze względu na ochronę prywatności pracowników.

Zdaniem sądu, nie sposób też zweryfikować, czy chodzi o informację przetworzoną. Lakoniczne stwierdzenie, że urząd musi skompletować dane z różnych, bliżej niesprecyzowanych systemów informatycznych i dokumentów, nie wystarczy. Brak także jakiejkolwiek informacji o skali zmian kadrowych, które nastąpiły w Urzędzie Miasta od stycznia 2016 r.

Wyrok WSA jest prawomocny, sprawa wróciła do prezydenta miasta.

sygnatura akt: II SA/Go 607/17

W październiku 2016 r. Anna K. (dane zmienione) zwróciła się do prezydenta miasta o wskazanie: danych nowych pracowników, zatrudnionych lub przeniesionych do Urzędu Miejskiego od 1 stycznia 2016 r. wraz z informacją o wynagrodzeniu; danych osób przesuniętych na inne stanowiska od stycznia 2016 r. - z informacją o awansie bądź degradacji i pierwotnym wynagrodzeniu; danych oraz stanowisk osób, które przestały być pracownikami wraz ze wskazaniem podstawy rozwiązania umowy -również od stycznia 2016 r.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów