fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Rynek pracy

Dobroczynny duch firmowych świąt

Charytatywny Xmas Market organizuje co roku w swoich biurach Accenture Operations Polska.
materiały prasowe
W tym roku pracodawcy chętniej wcielą się w Świętego Mikołaja. I to nie tylko wobec swoich pracowników.

Poprawa na rynku pracy wyraźnie zwiększyła chęci firm do gwiazdkowego obdarowywania pracowników – wynika z badania instytutu Millward Brown i Sodexo Benefits and Rewards Services. Według niego w tym roku 90 proc. pracodawców wręczy świąteczne prezenty załodze. To o jedną trzecią więcej niż w 2013 r., gdy dopiero pojawiały się oznaki „rynku pracownika".

Przybyło też pracodawców angażujących się w świąteczną filantropię, czyli w dobroczynny wymiar CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu), chociaż skala tej aktywności nie jest jeszcze duża. Według badania agencji zatrudnienia Randstad Polska na wsparcie działań charytatywnych przy okazji świąt Bożego Narodzenia decyduje się 13 proc. firm, najczęściej (42 proc.), tłumacząc to obowiązującą w przedsiębiorstwie tradycją albo chęcią pomocy osobom w trudnej sytuacji (36 proc.). – W co piątej firmie takie działania inicjują sami pracownicy.

Społeczni inwestorzy Szlachetnej Paczki

Część pracodawców organizuje dobroczynne gwiazdkowe projekty na własną rękę, ale wielu włącza się w większe świąteczne akcje, na czele ze Szlachetną Paczką. – Coraz więcej firm myśli o pomaganiu innym, angażując w tę pomoc pracowników – potwierdza Wojciech Kmiecik, wiceprezes Stowarzyszenia Wiosna, organizatora Szlachetnej Paczki.

Jak dodaje, w tym roku już niemal 100 firm (o jedną trzecia więcej niż w 2015 r). wybrało role tzw. inwestora społecznego, który wspiera Szlachetną Paczkę darowizną, zostając patronem wybranego przez siebie rejonu. – Może udostępnić wolontariuszom salę spotkań, pomóc w dostarczeniu paczek lub pozyskać potrzebne materiały od innych firm. W ten sposób ma wpływ nie tylko na jedną rodzinę, lecz na kilkadziesiąt rodzin, wolontariuszy i lokalną społeczność darczyńców – wyjaśnia Kmiecik.

Zaznacza, że wiele firm – inwestorów społecznych angażuje swoich pracowników nie tylko w przygotowanie paczek, lecz także w inne formy pomocy. Np. inżynierowie Microsoft pomagają działowi IT Stowarzyszenia Wiosna, a eksperci Facebooka współpracują z zespołem marketingu.

Kilka firm zorganizowało też z pomocą trenerów Szlachetnej Paczki programy świątecznego wolontariatu pracowniczego. W tym Kompania Piwowarska, gdzie przeszkolono 52 liderów, a ci zaangażowali 1100 pracowników firmy do przygotowania paczek dla wybranych rodzin. Kilkaset Szlachetnych Paczek przygotowali pracownicy krakowskiego centrum operacji biznesowych Shell, które od kilku lat włącza się w akcję Stowarzyszenia Wiosna.

Pracownik ma głos

– Udział pracowników w akcji jest spontaniczny, zespoły same wybierają wspierane rodziny, decydują o wysokości przeznaczanych kwot. Natomiast my pomagamy im we wszystkich kwestiach logistycznych – mówi Katarzyna Cyran z Shell Business Operations Kraków. Jak wyjaśnia, centrum organizuje pudła na prezenty, pomieszczenia do przechowywania paczek oraz ich transport do wyznaczonych punktów. A obok Szlachetnej Paczki w poszczególnych działach firmy są też organizowane różne oddolne inicjatywy dobroczynne.

– Angażowanie pracowników w działania charytatywne, np. zbiórkę zabawek czy żywności, to nowa tendencja w motywowaniu. Zainteresowani takimi akcjami są przede wszystkim milenialsi, którzy, jak pokazują badania – cenią pracodawców, dla których dobroczynność jest ważna – twierdzi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik Kategorii Motywacja Pracowników w Sodexo Benefits and Rewards Services. Dodaje, że firmy zaczynają też łączyć z akcjami charytatywnymi świąteczną gratyfikację dla pracowników, tym bardziej że mają tu coraz większy wybór.

Np. Sodexo już po raz trzeci zaoferowało przed świętami limitowaną edycję karty podarunkowej Sodexo Stop Hunger. Firma od każdej zakupionej przez pracodawców karty przekazuje pieniądze na posiłki dla dzieci objętych przez Polską Akcję Humanitarną programem „Pajacyk". Z kolei pracownicy, robiąc zakupy w sieci partnerów akcji, sprawiają, że ci od każdej transakcji kartą dokładają do obiadów złotówkę. Możliwość połączenia motywacji z filantropią dała też swoim klientom firma Edenred, wprowadzając Szlachetną Kartę podarunkową, która pozwala włączyć się w akcję Szlachetnej Paczki.

Coraz więcej firm oddaje inicjatywę pracownikom, wspierając ich w realizacji dobroczynnych pomysłów. – Takie podejście sprawia, że rośnie zaangażowanie i identyfikacja zespołu z wyznaczonymi celami – twierdzi Edyta Gałaszewska-Bogusz, dyrektor Accenture Operations Polska, które przed Bożym Narodzeniem organizuje akcję „Zobacz więcej w te święta". Jej częścią jest Xmas Market – całodniowy charytatywny kiermasz organizowany we wszystkich biurach firmy w Warszawie i Krakowie połączony ze świąteczną loterią, sprzedażą pracowniczych wypieków i dekoracji przygotowanych przez dzieci z domów dziecka. Firma organizuje też świąteczne aukcje, na których pracownicy licytują spersonalizowane produkty i usługi oferowane przez menedżerów, np. kursy językowe czy lekcje gry na gitarze.

Nie tylko dla dużych

Tomasz Podolak, prezes niezależnej agencji PR, Linkleaders, mówi o zmianie podejścia do świątecznych inicjatyw CSR w firmach. – Coraz rzadziej pojawiają się głosy, że mają one wyłącznie cel wizerunkowy. Współpracując z wiodącymi pracodawcami w Polsce widzimy, że pracownicy mają coraz większą potrzebę dzielenia się z innymi. Okres świąteczny dodatkowo wzmaga ten efekt – twierdzi Podolak. Zaznacza też, że świąteczne działania dobroczynne to nie tylko domena wielkich spółek. Angażują się w nie także mniejsze firmy – w tym Linkleaders, która w tym roku włączyła się w akcję Szlachetnej Paczki, wspierając też schronisko dla zwierząt fundacji „Viva". – Takie inicjatywy mają świetny wpływ na funkcjonowanie każdego zespołu. Pokazują, że oprócz celów zawodowych możemy wspólnie zrobić też coś dobrego dla innych – dodaje Tomasz Podolak.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA