Wina bio zyskują popularność, ale nadal są niszą

Sprzedaż wina uzyskiwanego bez chemii powinna rosnąć na świecie o 10 proc. rocznie do 2022 r., ale nadal będzie rynek niszowy stanowiący zaledwie 3,6 proc. win niemusujących (cichych) — przewiduje instytut IWSR

Aktualizacja: 26.11.2018 11:46 Publikacja: 26.11.2018 10:50

Wina bio zyskują popularność, ale nadal są niszą

Foto: 123RF

Międzynarodowy Instytut Badawczy Wina i Alkoholi (International Wine & Spirits Research) podał, że zainteresowanie konsumentów produktami uzyskiwanymi bez stosowania pestycydów, uważanymi za zdrowsze sprawiło, że sprzedaż ekologicznego wina (bio) rosła o ponad 14 proc. rocznie w latach 2012-17, a w ciągu następnych czterech osiągnie dynamikę 9,2 proc. rocznie. Do 2022 r. rynek powinien dojść do miliarda butelek wobec 676 mln w 2017 r. i tylko 349 mln w 2012 r.

Tempo przestawiania się winnic na uprawę ekologiczną maleje jednak w największych krajach produkujących wino: w 2102 r. ich powierzchnia liczyła 284 tys. hektarów, w 2017 r. — 408 tys., a w 2022 r. powinna wynosić 545 tys. ha.

- Światowe spożycie win niemusujących bio stanowi zaledwie 2,4 proc. rynku, istniej więc znaczny margines poprawy - stwierdził dyrektor działu badań w IWSR, José Luis Hermoso. O ile spożycie rośnie w skali światowej, o tyle ogranicza się do Europy, bo na Niemcy (ok.20 mln hl wszystkich win rocznie), Francję (27,2 mln hl w 2015 r.) i W. Brytanię (12,7 mln hl w 2015 r.) przypada połowa rynku. We Francji będącej obecnie na drugim miejscu za Niemcami, wzrost powinien być wyraźnie większy od średniej i dojdzie do 14 proc. rocznie, a wielkość rynku wyniesie 7,7 proc. w 2022 r. Spożycie tradycyjnego wina maleje w tym kraju, natomiast wina bio podwoiła się w latach 2012-17 i dalej będzie rosnąć dwukrotnie, do 207 mln butelek w 2022 r. wobec 112 mln w 2017 r.

- Pojawiła się świadomość znaczenia ekologii i chęć lepszego odżywiania się — uważał Hermoso.

Francuski rynek win bio rozwinął się dzięki klientom raczej młodym i z miast, a także w wyniku zwiększenia oferty przez duże sieci handlowe. Leclerc, Carrefour i Casino zwiększają ja, aby zaspokoić popyt. Wiele markowych winnic, zwłaszcza w regionie Bordeaux, zaczęło również oferować wina bio, jak np. słynna Chateau Latour należąca do miliardera Francois Pinault.

Inne z kolei wycofały się z ekologicznej uprawy, bo uważają, że środek owado- i grzybobójczy ze związkami miedzi, zwłaszcza siarczanem, dopuszczony do zwalczania niektórych chorób, np. mączniaka, gromadzi się w glebie i staje się trujący dla mikroflory. Jego homologacja w Unii obowiązuje do 2019 r., a o dalszym stosowaniu go trwa już debata. — Jesteśmy na etapie niepewności w tej sprawie. Debatują nad nią kraje północy Europy, które są za jego wycofaniem, z krajami południa, zwolennikami jego utrzymania - wyjaśnił Hermoso.

W sierpniowej prognozie dotyczącej 157 krajów w okresie 2018-22 IWSR podał, że spożycie alkoholu na świecie wrośnie w 2022 r. do 28 mln skrzynek liczących po 12 butelek, o 147,1 mln skrzynek w 2017 r. Wartość tego rynku zwiększy się o 78,7 mld dolarów do 1,07 bln dolarów. Największy wzrost będzie dotyczyć wina, o 37,8 mln skrzynek wobec 2017 r.

Międzynarodowy Instytut Badawczy Wina i Alkoholi (International Wine & Spirits Research) podał, że zainteresowanie konsumentów produktami uzyskiwanymi bez stosowania pestycydów, uważanymi za zdrowsze sprawiło, że sprzedaż ekologicznego wina (bio) rosła o ponad 14 proc. rocznie w latach 2012-17, a w ciągu następnych czterech osiągnie dynamikę 9,2 proc. rocznie. Do 2022 r. rynek powinien dojść do miliarda butelek wobec 676 mln w 2017 r. i tylko 349 mln w 2012 r.

Tempo przestawiania się winnic na uprawę ekologiczną maleje jednak w największych krajach produkujących wino: w 2102 r. ich powierzchnia liczyła 284 tys. hektarów, w 2017 r. — 408 tys., a w 2022 r. powinna wynosić 545 tys. ha.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
2 mln butelek wody Perrier zniszczone. Wstydliwy problem Nestlé
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO