Niemcy zamówiły 53 tych samolotów, ale dostawy zaczęły opóźniać się z powodu problemów w produkcji. Airbus uprzedził w ubiegłym tygodniu inwestorów, że przeznaczy odpis na koszty związane z najnowszymi problemami z silnikami, co zwiększy tylko dodatkowe koszty w wysokości 5 mld euro, które producent już poniósł w związku z wcześniejszymi problemami z konstrukcją. Airbus przygotowuje też nowy harmonogram dostaw.

Hellmich, cytowany przez Funke Media Group, domaga się nowej oceny całego programu w najbliższym czasie, aby można było ustalić, czy istnieją rozwiązania dotychczasowych trudności i czy należy spodziewać się dalszych opóźnień.

- Chcemy przejrzystości — oświadczył w komisji obrony izby niższej parlamentu Niemiec wyrażając jednocześnie wątpliwość czy maszyna ta jest w stanie spełnić obietnice producenta. Europejskie władze lotnicze nakazały systematyczne sprawdzanie pewnych elementów silników A400M co 20 godzin lotu.

- Jesteśmy w bardzo trudnej sytuacji. Istnieje też możliwość anulowania całego projektu — stwierdził Hellmich.