E-hulajnogi: mandaty za szybką jazdę i złe parkowanie

Koniec z podróżowaniem e-hulajnogą po imprezie i alkoholu. Mandatem skończy się też zbyt szybka jazda i byle jakie parkowanie.

Aktualizacja: 25.02.2021 06:04 Publikacja: 24.02.2021 19:19

E-hulajnogi: mandaty za szybką jazdę i złe parkowanie

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Za złe „parkowanie", zbyt szybką jazdę po chodniku, jazdę po alkoholu czy rozmowę przez telefon podczas jazdy e-hulajnogą będą mandaty. Sejm rusza z pracami nad regulacjami dotyczącymi tych urządzeń. Mają szansę wejść w życie już na wiosnę, kiedy sezon ruszy pełną parą.

Tylko dla dorosłych

Po dwóch latach obietnic w końcu są propozycje przepisów regulujące poruszanie się e-hulajnogami. We wtorek ruszyły prace legislacyjne. Hulajnoga elektryczna ma mieć swoją definicję. Ma to być pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.

Czytaj także: Hulajnogi wyjadą jednak na drogi. Chodniki tylko dla pieszych

Kierujący hulajnogą jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Dodatkowo ma korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 20 km/h.

Miłośnik e-hulajnogi może wyjątkowo i pod pewnymi warunkami poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych. Chodzi o jazdę z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie mu ruchu.

– Każde konkretne regulacje, nawet nie najlepsze, są lepsze od braku przepisów – mówi „R" Andrzej Łukasik z Polskiego Towarzystwa Kierowców. I zwraca uwagę, że problem miłośników e-deskorolek i hulajnóg staje się coraz bardziej widoczny na drogach i chodnikach. – Bo przecież kiedy nie wiadomo, gdzie nimi jeździć, to oznacza, że można wszędzie – zauważa Andrzej Łukasik.

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie tych samych uprawnień co do kierowania rowerem, czyli karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A 1, B 1 lub T. Osobom, które ukończyły 18 lat, dokument nie będzie już potrzebny. Dzieci do 10. roku życia będą się mogły poruszać e-hulajnogą jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.

Kary dla niepokornych

Wprowadza się obowiązek pozostawiania e-hulajnóg na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). Za ich porzucenie byle gdzie będą kary – 100 zł mandatu. Na tym nie koniec.

Za korzystanie podczas jazdy z telefonu ma grozić mandat – 200 zł. Przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku będzie karane mandatem w wysokości 100 zł. Za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka mandat wyniesie z kolei od 300 do 500 zł.

Za nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu przewidziano karę w wysokości 350 zł.

Policja czy straż miejska mogą też karać jadących np. na e-hulajnogach za inne wykroczenia.

Szczegółowe parametry techniczne hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego będą uregulowane w rozporządzeniu. Dzisiejsze urządzenia, które nie spełnią wymaganych parametrów, mogą nadal jeździć. Warunek jest jeden: musiały być wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2022 r.

Czy nowe przepisy zagwarantują bezpieczne korzystanie z e-urządzeń?

– Same przepisy z pewnością nie. Potrzebna jest szeroka akcja edukacyjna skierowana głównie do młodych ludzi mówi „Rz" Paweł Zagórski, ekspert do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego. I podkreśla, że dla niego najważniejsze jest określenie relacji na drodze pomiędzy pieszym, kierowcami i użytkownikami e-urządzeń.

– Ważne jest też i to, że pojawiają się kary. Same zalecenia czy rekomendacje w ruchu drogowym nie zdają egzaminu – uważa.

Etap legislacyjny: pierwsze czytanie

Za złe „parkowanie", zbyt szybką jazdę po chodniku, jazdę po alkoholu czy rozmowę przez telefon podczas jazdy e-hulajnogą będą mandaty. Sejm rusza z pracami nad regulacjami dotyczącymi tych urządzeń. Mają szansę wejść w życie już na wiosnę, kiedy sezon ruszy pełną parą.

Tylko dla dorosłych

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Sędzia zwrócił się do władz Białorusi o azyl. To "bohater" afery hejterskiej w MS
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Prawo dla Ciebie
"Nowy rozdział dla Polski". Komisja Europejska zamyka procedurę artykułu 7
Sądy i trybunały
Zwrot w sprawie zmian w KRS? Nieoficjalnie: Bodnar negocjuje z Dudą