Reklama

Kara pieniężna od Inspekcji Transportu Drogowego była uzasadniona

Ta sama osoba figurowała w rejestrze jako zarządzająca transportem w 33 przedsiębiorstwach.

Publikacja: 21.01.2020 08:35

Kara pieniężna od Inspekcji Transportu Drogowego była uzasadniona

Foto: Fotorzepa, Marcin Łobaszewski

Podczas kontroli drogowej inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego stwierdzili, że autobus należący do spółki z o.o. prowadzili z Ukrainy do Polski na zmianę trzej kierowcy. Dwóch nie miało ukończonych szkoleń okresowych oraz ważnych badań lekarskich i psychologicznych.

Postępowanie prowadzone przez organy Inspekcji zakończyło się wymierzeniem kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym osobie zarządzającej w spółce transportem. Ustalono, iż formalnie taką osobą jest Paweł K. (dane zmienione). To właśnie on, jako dysponujący certyfikatem kompetencji zawodowych, został uznany w umowie ze spółką za zarządzającego transportem i zgłoszony w tym charakterze głównemu inspektorowi transportu drogowego jako organowi udzielającemu licencji na wykonywane międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób.

Czytaj także: Inspekcja Transportu Drogowego skoordynuje kontrole techniczne z unijnymi

Zgodnie z rozporządzeniem UE nr 1071/2009, ustanawiającym wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, przedsiębiorca wyznacza przynajmniej jedną osobę fizyczną – zarządzającego transportem, który mieszka na terenie Wspólnoty oraz w sposób rzeczywisty i ciągły zarządza operacjami transportowymi tego przedsiębiorstwa.

Z danych Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego wynika, że jako zarządzający transportem w spółce jest wpisany Paweł K. Oprócz tego figuruje jeszcze w takim charakterze w 32 innych przedsiębiorstwach.

Reklama
Reklama

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie Paweł K. zaprzeczył, ażeby był osobą zarządzającą w spółce transportem. Zgodnie z umową, jaka go łączy z firmą, nie odpowiada za naruszenia wskazane w protokole kontroli i nie ma nic wspólnego z zatrudnieniem kierowców oraz weryfikacją ich dokumentów. Osobą, o której mowa we wspomnianym rozporządzeniu UE z 2009 r., do której należałoby kierować decyzję o wymierzeniu kary pieniężnej, jest prezes spółki.

– Nie można zaakceptować sytuacji, w której zarządzający transportem w przedsiębiorstwie wykonuje swoje obowiązki fikcyjnie, ograniczając się jedynie do użyczenia przedsiębiorcy certyfikatu kompetencji zawodowych, nie mając wpływu na przebieg operacji transportowych – odpowiedział na skargę główny inspektor transportu drogowego.

A WSA skargę oddalił jako nieuzasadnioną. Podkreślając istotną rolę osoby zarządzającej transportem, przypomniał, że do wniosku o udzielenie licencji dołącza się oświadczenie osoby zarządzającej transportem, że będzie odgrywać taką rolę w przedsiębiorstwie. W rejestrze KREPTD jako zarządzający transportem w spółce wpisany jest Paweł K. Należy zatem przyjąć, że to właśnie on jest w tej spółce osobą zarządzającą transportem. Tym samym ponosi odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: II SA/Rz 1171/19

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama