Nie. W obowiązującym od 19 maja 2018 r. nowym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych przewidziano m.in. obniżenie od 1 lipca kwot maksymalnego i minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wójta. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) oraz art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych do obniżenia wynagrodzenia wójta potrzebna jest jednak uchwała rady gminy.
W myśl art. 101 ust. 1 u.s.g. każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Zgodnie z art. 101a ust. 1 k.p.a. regulację tę stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa osób trzecich. Należy jednak pamiętać, że skarga na bezczynność jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy bezczynność organu gminy dotyczy czynności ze sfery administracji publicznej. W orzecznictwie podkreśla się, że uchwała w przedmiocie ustalenia wynagrodzenia wójta nie jest aktem publicznoprawnym, gdyż dotyczy sfery prywatnoprawnej (relacji pracownik-pracodawca).