fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Muzyka

Wielkie kreacje polskich gwiazd

Nowojorska inscenizacja „Fidelia” Beethovena, w której wystąpi Tomasz Konieczny
Mat. Pras.
Piotr Beczała i Tomasz Konieczny będą gwiazdami transmisji z Metropolitan w nowym sezonie. Znamy już ich program.

Szczególnie atrakcyjnie zapowiada się inauguracja sezonu w tym najsłynniejszym teatrze operowym świata. 10 października z Nowego Jorku do ponad dwóch tysięcy sal kinowych, teatralnych i filharmonicznych w 70 krajach dotrze obraz i dźwięk najwyższej jakości. Kolejny rok transmisji Metropolitan rozpoczyna „Aidą” Verdiego”.

Obsada spektaklu – jak Nowy Jork przystało – jest iście gwiazdorska. W roli tytułowej wystąpi ulubienica publiczności, Anna Netrebko. Jej rywalką, Amneris będzie obdarzona porywającym mezzosopranem Anita Rachvelishvili. Obie rywalizować będą o względy dzielnego Radamesa – Piotra Beczały.

– Rozpoczynam przyszły, pracowity sezon od debiutu w tej roli – mówi Piotr Beczała. – Przedtem, co prawda, zaśpiewam w „Aidzie” na początku sierpnia na festiwalu w Peralada, w Hiszpanii. Publiczność Nowego Jorku i dyrekcja teatru oczekuje ode mnie co roku nowych propozycji, przyszła więc pora na Radamesa.

W drugoplanowej roli Faraona pojawi się po raz pierwszy w Metropolitan kolejny Polak – młody, wielce utalentowany bas, Krzysztof Bączyk. Oby był to początek jego artystycznych związków z Nowym Jorkiem.

Z okazji Roku Beethovena w repertuarze znalazła się jedyna opera tego kompozytora, „Fidelio”. Transmisję zaplanowano na 12 grudnia. Spektakl poprowadzi – tak zresztą jak i „Aidę” – dyrektor muzyczny teatru Yannick Nézet-Séguin. W tej opowieści o wolności i walce z tyranią, partię czarnego charakteru, Pizarra powierzono Tomaszowi Koniecznemu. Po entuzjastycznie przyjętym w ubiegłym roku w Nowym Jorku debiucie polskiego bas-barytona w „Pierścieniu Nibelunga” będzie to jego kolejny występ w Metropolitan.

Cykl MET: Live HD zadebiutował w 2006 roku transmisją „Czarodziejskiego fletu” do 150 kin w USA. Spektakl obejrzało wówczas 30 tys. widzów. – Pewną inspiracją były dla nas telewizyjne inscenizacje operowe, które cieszyły się dużą popularnością – powiedział „Rz” dyrektor Metropolita, Peter Gelb. – Problemem natomiast były na początku koszty. Okazało się jednak, że telewizyjny przekaz na żywo może być również dużym sukcesem komercyjnym i muszę przyznać, że to nas najbardziej zaskoczyło.

Obecnie transmisje z Nowego Jorku można oglądać w ponad dwóch tysięcy sal kinowych, teatralnych i filharmonicznych w 70 krajach. Dotychczas sprzedano na nie 30 milionów biletów. W Polsce jako pierwsza zaczęła pokazywać te spektakle Filharmonia Łódzka w 2008 roku. Robi to do tej pory, a w jej ślady poszło trzydzieści różnych miast. W większości z nich pokazy mają stałych widzów kupujących karnety na cały sezon
Cyk składa się z dziesięciu transmisji. Jak zawsze wybrano przedstawienia najpopularniejsze oraz premiery, na przykład „Don Giovanniego” w inscenizacji Ivo van Hove. Są operowe hity, choćby „Nabucco” (także z Anną Netrebko), ale i współczesna opera amerykańskiego kompozytora Jake’a Haggiego „Dead Man Walking”.
Nowością są dodane dwa prezenty. Z okazji Bożego Narodzenia będzie można ponowni zobaczyć niezwykle popularny familijny „Czarodziejski fletu” z 2006 roku, a w karnawale zostanie powtórzona „Wesoła wdówka”. Metropolitan proponuje ponadto letnio-jesienne powroty do szczególnie popularnych dawnych spektakli, m. in. niezwykle zabawnego „Don Pasquale” z Mariuszem Kwietniem i Anną Netrebko oraz rozgrywającego się we współczesnym Las Vegas „Rigoletta” z Piotrem Beczałą.



Plan transmisji w sezonie 2020-2021

10 października 2020

Giuseppe Verdi „Aida”
Autorem inscenizacji jest reżyser filmowy i teatralny Michael Mayer, stałym widzom transmisji z Nowego Jorku znany choćby ze zrealizowanej niedawno „Traviaty”. Obsada została dobrana precyzyjnie, obok Anny Netrebko, Anity Rachvelishvili i Piotra Beczały na scenie pojawi się najlepszy francuski baryton Ludovic Tézier (Amonasro) oraz bas Dmitry Belosselskiy (Ramfis). Ciekawe, jak w ich towarzystwie wypadnie na drugim planie młody Krzysztof Bączyk.

7 listopada 2020

Giuseppe Verdii „Trubadur”
Kolejna niezwykle popularna opera Verdiego i spektakl w reżyserii wybitnego Brytyjczyka Davida McVicara pokazywany już w transmisjach. Tym będzie oczywiście inna obsada, przede wszystkim rywalizująca z Anną Netrebko o prymat pierwszeństwa wśród sopranów Sonya Yoncheva (Leonora), a obok niej Roberto Aronica (Manrico) i świetny baryton Quinn Kelsey (Luna) Dyryguje Michele Mariotti.

5 grudnia 2020

Wolfgang Amadeusz Mozart „Czarodziejski flet”
Specjalny bonus świąteczny dla widzów: przypomnienie czasów, gdy w Metropolitan rządził James Levine, który potem musiał odejść w niesławie, tu zaś świetnie dyryguje Mozartem. Od tej wspaniałej, barwnej inscenizacji zaczęła się historia cyklu MET: Live in HD. Spektakl dla widzów w każdym wieku.

12 grudnia 2020

Ludvig van Beethoven „Fidelio”
Jedyna opera Beethovena o mocno politycznym wydźwięku, aktualnym i w naszych czasach. Reżyseruje wybitny artysta niemiecki, do niedawna dyrektor festiwalu w Salzburgu, Jürgen Flimm, który w klasycznych operach odnajduje treści aktualne dla dzisiejszych widzów. Taki też jest jego „Fidelio”. W obsadzie obok Tomasza Koniecznego artystka, którą koniecznie trzeba poznać, bo przed nią wielka przyszłość. To Lise Davidsen (Leonora), Florestanem będzie czołowy amerykański tenor Brandon Jovanovich. Za pulpitem dyrygenckim ponownie Yannick Nézet-Séguin.

16 stycznia 2021

Wolfgang Amadeusz Mozart „Czarodziejski flet”
Jeszcze raz opera Mozarta, ale w innym, premierowym wydaniu. Zadanie przygotowania nowej inscenizacji otrzymał brytyjski aktor teatralny i filmowy, Simon Mc Burney, którego możemy znać z „Ostatniego króla Szkocji” czy „Mission Impossibile – Rogue Nation”. W młodej obsadzie warto zwrócić uwagę na francuskiego tenora Stanislasa de Barbeyraca (Tamino). Dyryguje również młody, choć już z ogromnym doświadczeniem Gustavo Dudamel.

30 stycznia 2021

Charles Gounod „Romeo i Julia” 
Po nowości czas na kolejną powtórkę. To spektakl Barletta Shera, pokazywany już w transmisji, a którego premiera odbyła się w 2008 roku na festiwalu w Salzburgu. Potem został przeniesiony do Nowego Jorku. W tej inscenizacji występowało już wiele gwiazd – Anna Netrebko, Dinaa Damrau, Piotr Beczała, Rolando Villazon, teraz przyszła pora na Nadine Serra i bardzo dobrego tenora amerykańskiego, Stepehna Costello. Dyryguje – tak jak przed laty w Salzburgu – Yannick Nézet-Séguin.

27 lutego 2021

Franz Lehar „Wesoła wdówka” 
Kolejny prezent dla widzów – przypomnienie spektaklu z 2015 roku. Klasyczna operetka wystawiona z ogromnym rozmachem i w niezwykle bogatych strojach, choć zabrakło odrobiny lekkości i wdzięku. Spektakl przede wszystkim dla fanów takich widowisk oraz Renée Fleming i jej olśniewających sukien.

27 marca 2021

Wolfgang Amadeusz Mozart „Don Giovanni”
I znowu premiera, na dodatek zapowiadająca się niezwykle ciekawie, bo ma ją reżyserować Belg Ivo van Hove,. Ten twórca teatralny znany jest m. in. z pokazywanych i w Polsce wielkich widowisk łączących dramaty Szekspira, a opowiadających o meandrach władzy. Ciekawe, jakie aktualne wątki odnajdzie w arcydziele Mozarta. Kolejna atrakcja to najlepszy chyba Don Giovanni ostatnich dekad, Szwed Peter Mattei oraz znakomity Gerald Finley jako Leporello. I oczywiście Yannick Nézet-Séguin.

17 kwietnia 2021

Jake Haggie „Dead Man Walking”
Temat opery amerykańskiego kompozytora (rocznik 1961) oparty jest na powieści zakonnicy Helen Prejean nam znany z głośnego, oscarowego filmu „Przed egzekucją” z kreacją Susan Sarandon, wyróżnioną statuetką przez amerykańską Akademię Filmową. Ta premiera to kolejna praca Ivo van Hovego w Metropolitan i kolejny spektakl, którym ma dyrygować Yannick Nézet-Séguin. W roli Helen Prejean – Joyce DiDonato.

24 kwietnia 2021

Richard Strauss „Kobieta bez cienia” 
Wielkie dzieło Richarda Straussa o symfonicznym rozmachu i pełen zestaw najlepszych śpiewaków europejskich, wyspecjalizowanych w interpretacji takiej muzyki: Nina Stemme (Farbiarka), Evelyn Herlitzius (Mamka), Klaus Florian Vogt (Cesarz), Michael Volle (farbiarz Barak). Dołączy do nich bardzo ceniona w Nowym Jorku, a rodem z RPA Elza van den Heever jako Cesarzowa. I znowu Yannick Nézet-Séguin.

8 maja 2021

Giuseppe Verdi „Nabucco”
Togo przedstawienia już pokazywanego z Nowego Jorku nie trzeba reklamować, przecież to jeden z operowych hitów, na dodatek wystawiony w Metropolitan z przepychem. Pozycja obowiązkowa dla miłośników tradycyjnych spektakli, które na dodatek uświetni występ Anny Netrebko w roli Abigaille. Dyryguje wytrawny znawca włoskiej opery Marco Armiliato.


22 maja 2021

Vincenzo Bellini „Pirat”
Propozycja dla miłośników belcanta. Rzadko obecna na scenach świata opera Belliniego w Nowym Jorku została kilkanaście lat temu wystawiona dla Renée Fleming. Teraz inscenizacja specjalizującego się w takim repertuarze Brytyjczyka Johna Copleya wraca dla innej gwiazdy, Diany Damrau. Zaśpiewa w bardzo dobrym towarzystwie tenora Javiera Camareny, brytyjskiego barytona Christophera Maltmana oraz swego męża Nicolasa Testé. Dyryguje Maurizio Benini.

Oprócz tego Metropolitan zaproponowała cztery przedstawienia zarejestrowane w poprzednich latach. Będzie je można obejrzeć w sezonie letnio-jesiennym, dokładne daty pokazów ustalają poszczególni partnerzy cyklu MET: Live HD

Są to:
„Don Pasquale” Gaetano Donizettiego z 2010 roku , m. in. z Anną Netrebko i Mariuszem Kwietniem w obsadzie;
„Rycerskość wieśniacza” Pietro Mascagniego i „Pajace” Ruggero Leoncavalla z Marcello Alvarezem w partiach tenorowych obu tych jednoaktowych oper;
„Wesele Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta z 2014oku z Ildarem Abdrazakovem i Peterem Mattei;
„Rigoletto” Giuseppe Verdiego z 2013 roku z Dianą Damrau i Piotrem Beczałą.

Wykaz wszystkich miast i miejsc, gdzie w Polsce można oglądać transmisje z Nowego Jorku: www.nazywowkinach.pl

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA