Samochody hamują eksport motoryzacji

W 2018 roku wartość zagranicznej sprzedaży polskiego przemysłu motoryzacyjnego ma wynieść 26,2–26,5 mld euro.

Publikacja: 24.04.2018 21:00

Samochody hamują eksport motoryzacji

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

W styczniu wartość eksportu polskiej motoryzacji wyniosła 2,05 mld euro – podała firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl. To zaledwie o 0,7 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. – Negatywnie na wynik wpłynął przede wszystkim niższy eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych, który zmalał o 15,7 proc., ale także silników wysokoprężnych i autobusów – komentuje Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

W dwóch ostatnich grupach towarowych spadki eksportu wyniosły w ujęciu rocznym odpowiednio 10,85 proc. oraz 29,93 proc.

Kluczowe dla wielkości eksportu pozostają części i komponenty wysyłane do fabryk samochodów. W pierwszym miesiącu tego roku ich wartość sięgnęła 1,01 mld euro. To o 9,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział tych produktów w całości zagranicznej sprzedaży branży zwiększył się z 45,6 do 49,6 proc. Głównym odbiorcą są rynki Unii Europejskiej, gdzie trafia 92 proc. części i komponentów. Eksport poza UE minimalnie przekracza poziom 8 proc., ale także rośnie: dynamika sięgnęła 9,7 proc.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych spadł do poziomu 493,2 mln euro. Wśród dziesięciu najważniejszych rynków zbytu spadki nastąpiły aż na siedmiu. Przy czym największe miały miejsce na rynku francuskim (spadek o 36,1 proc.) oraz włoskim (spadek o 29,4 proc.). Tak znaczące pogorszenie wyników sprawiło, że AutomotiveSuppliers.pl obniża wcześniejszą prognozę eksportu na cały 2018 rok.

– Zakładamy, że wzrost nie przekroczy 4–5 proc., co oznacza, że eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniesie 26,2–26,5 mld euro – stwierdza Orłowski. Wcześniejsza prognoza zakładała eksport na poziomie 27 mld euro. W roku ubiegłym – jak wynika z danych Eurostatu – motoryzacyjny eksport z Polski wart był 25,2 mld euro. Rok wcześniej – 23 mld euro.

W tym roku na dalszy spadek eksportu aut wpłynie zwłaszcza sytuacja w fabryce Opla w Gliwicach. Jak powiedział „Rzeczpospolitej Andrzej Korpak, dyrektor generalny Opel Manufacturing Poland, liczba aut opuszczających gliwicki zakład w 2018 r. może stopnieć o 20–25 proc. w porównaniu z rokiem 2017, w którym wyprodukowano 165,2 tys. samochodów. Natomiast na wzrost eksportu części i akcesoriów będą wpływać nowe inwestycje producentów.

W styczniu wartość eksportu polskiej motoryzacji wyniosła 2,05 mld euro – podała firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl. To zaledwie o 0,7 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. – Negatywnie na wynik wpłynął przede wszystkim niższy eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych, który zmalał o 15,7 proc., ale także silników wysokoprężnych i autobusów – komentuje Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

W dwóch ostatnich grupach towarowych spadki eksportu wyniosły w ujęciu rocznym odpowiednio 10,85 proc. oraz 29,93 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Węgrzy chcą przejąć litewskie nawozy. W tle oligarchowie, Gazprom i Orban
Materiał partnera
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kiedy rząd przedstawi strategię wobec AI i metawersum? Rosną naciski firm
Biznes
PFR żąda zwrotu pieniędzy od części firm. Esotiq i Prymus chcą wyjaśnień
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami