Założyciel Facebooka już w ubiegłym roku rozpoczął ścisłą współpracę z największymi wydawcami w celu ułatwienia im udostępnianie swoich treści na portalu społecznościowym, a także ograniczenia ilości fałszywych informacji zalewających sieć. W pierwszej połowie 2016 r. na Facebooku pojawiła się funkcja o nazwie Instant Articles, która umożliwiała wydawcom zamieszczanie artykułów bezpośrednio na stronie. Teraz Facebook idzie o krok dalej i zamierza wprowadzić płatne subskrypcje.

Zgodnie z planem, za wybrane treści popularnych mediów użytkownicy Facebooka będą musieli zapłacić już od października. Wtedy bowiem rozpoczną się testy nad opcją płatnych subskrypcji opartych na Instant Articles. Decyzja Zuckerberg jest efektem długotrwałych nacisków ze strony wydawców, którzy chcą pobierać opłaty za swoje treści oraz mieć nad nimi większą kontrolę. Prezes Facebooka przekonuje natomiast, że skorzystają na tym również czytelnicy, ponieważ będą mieli możliwość korzystania z wyższej jakości usług informacyjnych oraz będą mogli łatwiej oddzielić wiarygodne i rzetelne informacje od potoku tzw. „fake newsów”.

„W ciągu ostatniego roku spędziłem dużo czasu na spotkaniach z organizacjami medialnymi po to, by porozmawiać z nimi o tym, jak możemy usprawnić naszą współpracę. Żyjemy w czasach, w których coraz więcej osób pobiera informacje o świecie z takich źródeł, jak Facebook. Czujemy się więc odpowiedzialni za tworzenie dobrze poinformowanego społeczeństwa, a nie osiągniemy tego bez pomocy dziennikarzy” – napisał w swoim poście Zuckerberg.



Jak zapewnił, wszystkie przychody z płatnych treści na Facebooka trafią w całości do wydawców. Docelowo mają powstać dwa modele publikacji artykułów w serwisie: opcja paywall, przez którą użytkownicy będą musieli uiścić opłatę za dostęp do wybranych wiadomości, oraz funkcja "freemium", wymagająca jedynie posiadania konta na Facebooku.