Ostrożnie z reklamą i promocją napojów wyskokowych

Reklamy alkoholu nie mogą być adresowane do osób poniżej 18 lat. Nie mogą wiązać spożywania alkoholu m.in. z tężyzną fizyczną, prowadzeniem auta czy stwierdzeniem, że alkohol jest środkiem leczniczym lub prowadzi do rozwiązywania problemów życiowych.

Publikacja: 01.04.2021 07:16

Ostrożnie z reklamą i promocją napojów wyskokowych

Foto: Adobe Stock

Z początkiem kwietnia 2021 r. pojawia się wzór nowej zbiorczej deklaracji DRA-2, która odnosi się do opłat za usługi będące reklamami napojów alkoholowych. Opłata dotyczy m.in. telewizji, sklepów, agencji reklamowych czy wydawnictw.

Zmiany mają prowadzić do zoptymalizowania systemu poboru opłaty za reklamę napojów alkoholowych oraz stworzyć skarbówce warunki pozwalające na skuteczną windykację opłat.

Czytaj też: Zmiany w opłatach za reklamowanie napojów alkoholowych

W nowym systemie opłata ma iść w ślad za przekazywaną deklaracją – bez zmiany terminu na uiszczenie opłat, co powinno umożliwić organom podatkowym powiązanie płatności z zadeklarowaną kwotą.

Szacuje się, że deklarację DRA-2 składać może ok. 910 podmiotów, w tym m.in. telewizje, supermarkety, wydawnictwa, radia i agencje reklamowe.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi rozróżnia reklamę publiczną i niepubliczną. Ustawodawca definiuje reklamę napoju alkoholowego jako przekaz, który został „publicznie rozpowszechniony", czyli adresowany do nieograniczonego, z góry nieustalonego kręgu osób. Natomiast reklama niepubliczna nie jest rozumiana jako reklama napojów alkoholowych, a co za tym idzie, nie podlega ograniczeniom wynikającym z ustawy.

W Polsce reklamy alkoholu nie mogą być adresowane do osób poniżej 18. roku życia. W innych krajach ustawodawca może swobodnie definiować osoby małoletnie lub całkowicie zakazywać reklam alkoholu, jak np. w Egipcie, Litwie, Norwegii czy Rosji.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości zakazuje występowania w reklamie osób małoletnich i udziału małoletnich w procesie rozpowszechnienia reklamy.

Oznacza to, że osoby poniżej 18 lat nie mogą występować w reklamie alkoholu i promować jego spożycia.

Podstawa prawna: ustawa z 10 grudnia 2020 r., Dz.U. z 8 stycznia 2021 r., poz. 41.

Z początkiem kwietnia 2021 r. pojawia się wzór nowej zbiorczej deklaracji DRA-2, która odnosi się do opłat za usługi będące reklamami napojów alkoholowych. Opłata dotyczy m.in. telewizji, sklepów, agencji reklamowych czy wydawnictw.

Zmiany mają prowadzić do zoptymalizowania systemu poboru opłaty za reklamę napojów alkoholowych oraz stworzyć skarbówce warunki pozwalające na skuteczną windykację opłat.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił