Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Za jego sprawą opłata za reklamowanie napojów alkoholowych trafi bezpośrednio na wyodrębniony rachunek właściwego urzędu skarbowego w ślad za przekazywaną deklaracją z nią związaną. Nowela ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.
Dziś jeszcze opłata – wnoszona przez podmioty reklamujące napoje alkoholowe (np. telewizje) – w wysokości 10 proc. podstawy opodatkowania VAT wpływa na rachunek Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, utworzony przez ministra sportu i turystyki.
Z kolei zbiorcza deklaracja miesięczna dotycząca tej opłaty (DRA-1) składana jest przez podmioty świadczące usługę reklamy napojów alkoholowych do właściwych urzędów skarbowych.
A to oznacza, że inny podmiot otrzymuje opłatę (minister sportu i turystyki), a inny deklarację z nią związaną (naczelnik urzędu skarbowego), co negatywnie wpływa na efektywność poboru tej opłaty.
Czytaj także: