Zmiany w opłatach za reklamowanie napojów alkoholowych

Wpływy z opłaty za reklamowanie alkoholi zasilą Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów.

Publikacja: 25.09.2019 07:35

Zmiany w opłatach za reklamowanie napojów alkoholowych

Foto: Adobe Stock

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Za jego sprawą opłata za reklamowanie napojów alkoholowych trafi bezpośrednio na wyodrębniony rachunek właściwego urzędu skarbowego w ślad za przekazywaną deklaracją z nią związaną. Nowela ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Dziś jeszcze opłata – wnoszona przez podmioty reklamujące napoje alkoholowe (np. telewizje) – w wysokości 10 proc. podstawy opodatkowania VAT wpływa na rachunek Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, utworzony przez ministra sportu i turystyki.

Z kolei zbiorcza deklaracja miesięczna dotycząca tej opłaty (DRA-1) składana jest przez podmioty świadczące usługę reklamy napojów alkoholowych do właściwych urzędów skarbowych.

A to oznacza, że inny podmiot otrzymuje opłatę (minister sportu i turystyki), a inny deklarację z nią związaną (naczelnik urzędu skarbowego), co negatywnie wpływa na efektywność poboru tej opłaty.

Czytaj także:

Niedozwolona reklama alkoholi w witrynie sklepu

W praktyce podmioty reklamujące napoje alkoholowe najpierw wysyłają deklarację do urzędu skarbowego (do 20. dnia danego miesiąca), a następnie wnoszą opłatę na rachunek Funduszu (do końca danego miesiąca). Z jednej strony oznacza to utrudnienie dla tych podmiotów, z drugiej – urzędy skarbowe nie mogą skutecznie kontrolować wpłat.

Po zmianach opłata ma być wnoszona w ślad za przekazywaną deklaracją na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Rozwiązanie takie ułatwi powiązanie płatności z deklaracją, co usprawni przekazywanie środków z opłaty do Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów.

Uprości to też czynności kontrolne i ewentualną windykację wpłaty (naczelnicy urzędów skarbowych mają konieczne do tego kwalifikacje i narzędzia). Urzędy skarbowe nie powinny mieć z tym zbyt dużo pracy. Chodzi o od jednej do pięciu takich deklaracji w ciągu miesiąca.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Za jego sprawą opłata za reklamowanie napojów alkoholowych trafi bezpośrednio na wyodrębniony rachunek właściwego urzędu skarbowego w ślad za przekazywaną deklaracją z nią związaną. Nowela ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Dziś jeszcze opłata – wnoszona przez podmioty reklamujące napoje alkoholowe (np. telewizje) – w wysokości 10 proc. podstawy opodatkowania VAT wpływa na rachunek Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, utworzony przez ministra sportu i turystyki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP