Brexit – co powinien wiedzieć konsument

Europejski Centrum Konsumenckie przygotowało zestaw pytań i odpowiedzi dotyczących konsekwencji brexitu dla europejskiego konsumenta. Dowiesz się m.in.: Czy zmienią się prawa pasażera? Czy zachowasz te same prawa kupując w brytyjskim e-sklepie? Czy ECK będzie udzielać pomocy?

Aktualizacja: 29.01.2020 13:55 Publikacja: 29.01.2020 12:37

Brexit – co powinien wiedzieć konsument

Foto: Alamy Stock

Wielka Brytania występuje z Unii Europejskiej 31 stycznia 2020 r. Od 1 lutego będzie obowiązywał tzw. okres przejściowy, który ma trwać do końca roku. W tym czasie będzie negocjowana nowa umowa gospodarcza, a Wielka Brytania nadal będzie traktowana jako państwo członkowskie (wyłączając proces decyzyjny). W związku z tym prawa konsumenckie pozostają w tym okresie niezmienne, a do końca września będą przyjmowane przez ECK Polska sprawy konsumentów mających problemy z brytyjskimi przedsiębiorcami.

Czytaj także: Na co skarżą się konsumenci - podsumowanie pracy rzeczników konsumentów

Zagrożenie niezakończenia negocjacji przyszłej umowy i braku jej obowiązywania od 1 stycznia 2021 roku wiąże się z konsekwencjami takimi jak przy „twardym brexicie" , wówczas od 1 stycznia 2021 roku sytuacja konsumentów będzie przedstawiać się jak poniżej:

Opóźniony/odwołany lot z UE do Wielkiej Brytanii

Podróżujący z UE do Wielkiej Brytanii, niezależnie od wybranej linii lotniczej, w dalszym ciągu będą uprawnieni do opieki w czasie opóźnienia i odwołania lotu, a także możliwości ubiegania się o odszkodowanie.

Opóźniony/odwołany lot z Wielkiej Brytanii do UE

Przepisy unijne będą miały zastosowanie, tylko gdy lot będzie operowany przez przewoźnika, mającego siedzibę w kraju UE. W innym wypadku pasażerów nie będzie chroniło europejskie prawodawstwo.

Opóźniony/uszkodzony bagaż

Przepisy dotyczące odszkodowania za uszkodzony lub opóźniony bagaż przysługują na mocy Konwencji Montrealskiej, która nie jest regulacją unijną. Wobec tego ochrona konsumentów w tym zakresie nie powinna ulec zmianie, niezależnie od tego czy podróżujemy do czy z Wielkiej Brytanii.

Zakupy w brytyjskim e-sklepie?

Zgodnie z przepisami europejskimi, jeżeli konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą, który kieruje swoją działalność na państwa zamieszkania konsumenta (np. prowadzi stronę w języku klienta), umowa podlega przepisom kraju konsumenta.

Firma, która nie kieruje swojej działalności na kraj konsumenta

Jak wskazuje brytyjski rząd na początku na pewno będą obowiązywały przepisy odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, czy prawo do rękojmi, ponieważ były wcześniej wdrożone do brytyjskiego porządku prawnego. Nawet jeżeli brytyjski ustawodawca nie zmieni tych praw w przyszłości, ich egzekwowanie może być utrudnione.

Wynajem samochodów w Wielkiej Brytanii

W przypadku niepodpisania kolejnej umowy gospodarczej wynajem samochodów w Wielkiej Brytanii (Anglia, Walia, Irlandia Północna i Szkocja) będzie podlegać prawu brytyjskiemu. Nawet jeśli konsument zarezerwowałby auto za pośrednictwem przedsiębiorcy działającego na terenie unii, faktyczna umowa najmu jest zwykle podpisywana przy odbiorze samochodu od lokalnej wypożyczalni i podlega przepisom tego kraju.

Opłaty roamingowe

Mieszkańcy UE z reguły nie muszą płacić dodatkowych opłat roamingowych podczas podróży do innego kraju UE. W Polsce wielu operatorów obniżyło swoje opłaty roamingowe lub z nich zrezygnowało. Jeżeli nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie nowej umowy gospodarczej, przepisy rozporządzenia nie będą miały zastosowania, dlatego podróżując do Wielkiej Brytanii powinieneś się liczyć z większymi kosztami połączeń telefonicznych, wysyłki wiadomości oraz przesyłu danych.

Pomoc od ECK

W sytuacji braku podpisania umowy gospodarczej, ECK Wielka Brytania nie będzie dłużej członkiem sieci ECC-Net. Sprawy „brytyjskie" znikną z elektronicznego systemu rozwiązywania sporów (IT-tool). Co oznacza, że sieć ECC nie będzie prowadzić spraw przeciwko brytyjskim firmom.

Platforma ODR

W przypadku niepodpisania nowej umowy gospodarczej unijne przepisy dotyczące internetowego rozwiązywania sporów (ODR) nie będą obowiązywać w Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy i konsumenci ze Zjednoczonego Królestwa nie będą mogli korzystać z platformy ODR, a bieżące sprawy zostaną zamknięte.

Skierowanie sprawy do brytyjskiego podmiotu ADR

Niezawarcie umowy gospodarczej wpłynie też na system polubownego rozwiązywania sporów. Brytyjskie podmioty ADR (pozasądowego rozwiązywanie sporów) będą przyjmowały sprawy transgraniczne wedle własnego uznania.

ECC-Net do tej pory otrzymało informacje, że współpracę po twardym brexicie podtrzymuje the European Car Rental Conciliation Service (ECRCS).

Więcej informacji nt. przygotowań do brexitu na specjalnie dedykowanej stronie internetowej Komisji Europejskiej oraz brexit.gov.pl

Wielka Brytania występuje z Unii Europejskiej 31 stycznia 2020 r. Od 1 lutego będzie obowiązywał tzw. okres przejściowy, który ma trwać do końca roku. W tym czasie będzie negocjowana nowa umowa gospodarcza, a Wielka Brytania nadal będzie traktowana jako państwo członkowskie (wyłączając proces decyzyjny). W związku z tym prawa konsumenckie pozostają w tym okresie niezmienne, a do końca września będą przyjmowane przez ECK Polska sprawy konsumentów mających problemy z brytyjskimi przedsiębiorcami.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona