Mobilne meble, modułowe ściany

Przemyślana aranżacja biura ogranicza ryzyko paraliżu firmy z powodu kwarantanny - mówi Monika Szawernowska, prezes pracowni architektonicznej Concept Space.

Aktualizacja: 29.10.2020 20:42 Publikacja: 29.10.2020 19:31

Mobilne meble, modułowe ściany

Foto: materiały prasowe

Przeprowadzka do mniej kosztownych adresów to niejedyny trend, który dostrzegamy. Na rynku jest coraz więcej ofert podnajmu. Dotyczy to zarówno nowoczesnych budynków klasy A, jak i starszych obiektów. Szacujemy, że na rynku jest obecnie ok. 120 tys. mkw. takiej powierzchni biurowej.

Oznacza to, że pojawiła się kolejna, interesująca pod względem kosztów opcja dla najemców. Można dzięki temu wykorzystać obecną sytuację rynkową i podnająć powierzchnię od firmy, której potrzeby w związku z COVID-19 zmalały, a jest związana długoterminową umową i chce ograniczyć koszty. Podaż takiej powierzchni szybko rośnie i jest większa niż popyt.

Szukając najbardziej odpowiedniego rozwiązania, warto skorzystać ze wsparcia dobrze zorientowanych doradców. Z uwagi na mnogość rozwiązań, z których może korzystać najemca (powierzchnia w nowych budynkach, rynek wtórny, podnajem, coworking) nie wystarczy, że właściciele starszych budynków zaoferują lepsze ceny; ich oferta musi być konkurencyjna również pod kątem jakości.

Dlatego właściciele budynków z rynku wtórnego jeszcze większą uwagę przykładają do standardu obiektu, jego wyposażenia (w tym pod kątem bezpieczeństwa - monitoring temperatury przy wejściu, ozonowanie, dezynfekcja itp.) i dostępnej infrastruktury. Zwłaszcza informatycznej – to szczególnie istotne ze względu na dynamikę cyfryzacji związanej z upowszechnieniem pracy zdalnej.

Muszą inwestować w nowoczesne, spersonalizowane rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb najemcy - serwerownie, access pointy, okablowanie kategorii 6 czy łącza światłowodowe. Konieczna jest otwartość na nowe, wynikające ze zmieniających się realiów pracy oczekiwania najemców w kwestii aranżacji oraz gotowość do partycypacji finansowej w ich realizacji.

Podstawową cechą nowoczesnej powierzchni biurowej musi być elastyczność i modułowość. Rzecz w tym, by w razie potrzeby można było ją szybko przeorganizować, zmienić jej podział. Umożliwiają to modułowe ściany i mobilne meble oraz podział przestrzeni wspólnych na więcej mniejszych pomieszczeń. Dzięki temu można podzielić pracowników na zespoły, które nie muszą mieć ze sobą kontaktu.

Celem tych zabiegów jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pracowników, a to dziś priorytet. Przemyślana aranżacja ogranicza również ryzyko paraliżu firmy z powodu kwarantanny. Wirtualizacja części procesów (w tym spotkań) wymusza zwiększenie liczby sal oraz poprawę komfortu akustycznego na powierzchni, w której jednocześnie może odbywać się wiele rozmów czy telekonferencji.

Przeprowadzka do mniej kosztownych adresów to niejedyny trend, który dostrzegamy. Na rynku jest coraz więcej ofert podnajmu. Dotyczy to zarówno nowoczesnych budynków klasy A, jak i starszych obiektów. Szacujemy, że na rynku jest obecnie ok. 120 tys. mkw. takiej powierzchni biurowej.

Oznacza to, że pojawiła się kolejna, interesująca pod względem kosztów opcja dla najemców. Można dzięki temu wykorzystać obecną sytuację rynkową i podnająć powierzchnię od firmy, której potrzeby w związku z COVID-19 zmalały, a jest związana długoterminową umową i chce ograniczyć koszty. Podaż takiej powierzchni szybko rośnie i jest większa niż popyt.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu