fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Ikea zmieniła logo. I prawie nikt tego nie zauważył

Bloomberg
Niemal kultowe logo Ikei od lat nie ulegało zmianom. Jednak nawet ono musiało zostać dostosowane do nowych, cyfrowych czasów.

Podstawowy kształt logo Ikei nie był zmieniany od 1967 roku. Koncern w tym czasie zmieniał jego kolorystykę – do czarno-białej wersji doszła w 1981 na krótko czerwono-biała, która po roku ustąpiła miejsca najbardziej znanej niebiesko-żółtej. Od tej pory znak firmowy Ikei nie zmieniał się, choć wokół zmieniał się świat i konsumenci. Nie zmieniał się aż do niedawna, a kiedy się zmienił, to zmiana przeszła praktycznie bez echa. Ba, przeciętny konsument może tego nawet nie spostrzec. A jednak Ikea twierdzi, że zmiana była potrzebna.

- Od połowy lat 80-tych rynek stał się zupełnie inny, a internet i media społecznościowe zmieniły nasze wzorce zakupów. Oznacza to, że wymagania dotyczące logo stały się większe. Dlatego widzieliśmy funkcjonalny powód do zmiany – mówiła, cytowana przez serwis Resume.se, Asa Nordin, odpowiedzialna w Ikei za znaki towarowe.

Zmianę logo przeprowadziła sztokholmska agencja Seventy Agency. Jej dyrektor kreatywny Joakim Jerring, w wywiadzie dla Resume.se opowiadał o szczegółach prac nad nowym logo Ikei, które dla laika na pierwszy rzut oka praktycznie nie różni się od starego. Zmiany, wbrew pozorom, są jednak spore.

Celem zmian było dostosowania logo Ikei do działalności firmyw kanałach cyfrowych. Stworzony w latach sześćdziesiątych kształt i kolory z lat osiemdziesiątych nie były dopasowane do nowych wyzwań.

- Dokonaliśmy pewnych ulepszeń w literach i kolorach, na przykład poprzez zmniejszenie charakterystycznych szeryfów liter, co daje większą czytelność – mówił Joakim Jerring.

Problemem było także znalezienie odpowiedniej palety kolorów, która nie tylko byłaby identyczna niezależnie od kanału (problem z kolorem to np. również problem polskiej flagi narodowej), ale także współgrała z dotychczasowym logo.

Przeczytaj też: Ministerstwo Kultury ustali nowe barwy flagi Polski?

- Nowe logo nie będzie się różniło zbytnio od dotychczasowego, ponieważ będą musiały współistnieć przez dłuższy czas – opowiadał Jerring, odnosząc się do popularności marki.

Ikea wyraźnie nie chciała rewolucji, skupiając się na ewolucji. Na czym skupiła się agencja kreatywna, wychodząc z unikalnej kombinacji kolorów, jaką stosuje Ikea, w której logo nie znajdziemy czerwieni czy zieleni, tak popularnych w znakach towarowych wielu światowych marek.

Koncern chciał, by logo mogło być stosowane we wszystkich kanałach komunikacji, a równocześnie nie doszło do dużej zmiany. Ikea nie widziała również powodu, by specjalnie chwalić się zmianą swojego znaku towarowego.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA