Gmina może używać prewspółczynnika sprzed 1 stycznia 2016 r.

Gmina ma możliwość kontynuowania stosowania prewspółczynnika indywidualnego używanego przed 1 stycznia 2016 r.

Publikacja: 11.09.2018 08:57

Gmina może używać prewspółczynnika sprzed 1 stycznia 2016 r.

Foto: Adobe Stock

Przepisy nie wskazują według jakiego prewspółczynnika gmina powinna dokonywać tzw. korekty wieloletniej podatku VAT naliczonego w przypadku nieruchomości wykorzystywanych zarówno do czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu VAT. Może to być prewspółczynnik wskazany w rozporządzeniu ministra finansów lub wskazany w samej ustawie, w tym taki jaki gmina stosowała na podstawie art. 86 ust. 7b w brzmieniu obowiązującym do końca 2015 r. – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 30 sierpnia 2018 r., sygn. I SA/Po 432/18.

Czytaj także: Jak gminy ustalają prewspółczynnik

Wniosek o interpretację

Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że w okresie przed tzw. centralizacją jedna z jej jednostek organizacyjnych – szkoła zrealizowała inwestycję budowy sali gimnastycznej. Zakończenie prac nastąpiło w roku 2012. Od momentu oddania do użytkowania sala wykorzystywana jest zarówno do czynności opodatkowanych VAT (w tym zakresie szkoła świadczy odpłatne usługi na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych) jak i niepodlegających opodatkowaniu (na cele edukacyjne). Po zakończeniu inwestycji szkoła dokonała odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sali zgodnie z art. 86 ust. 7b w brzmieniu obowiązującym do końca 2015 r., tj. w oparciu o czas w jakim sala jest wykorzystywana na potrzeby działalności opodatkowanej i działalności innej niż opodatkowana.

Z uwagi na wejście w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. rozporządzenia ministra finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników gmina powzięła wątpliwość czy wobec braku zmiany stopnia (zakresu) wykorzystania sali do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, będzie zobowiązana do dokonania po 1 stycznia 2016 r. korekty w odniesieniu do dziesiątych części podatku naliczonego odliczonego przy nakładach poniesionych po 1 stycznia 2011 r. z tytułu budowy sali wyłącznie według sposobu określenia proporcji określonego w oparciu o § 3 ust. 3 rozporządzenia, czy też – z uwagi na istnienie bardziej reprezentatywnego sposobu określenia proporcji wykorzystania sali – może realizować tę korektę kontynuując obrany indywidualny sposób określenia proporcji oparty na czasowym wykorzystaniu sali (jako bardziej reprezentatywny dla nakładów dotyczących sali). Sama stanęła na stanowisku, że będzie uprawniona do realizacji korekty na zasadzie kontynuacji obranego indywidualnego sposobu określenia proporcji.

Stanowisko organu podatkowego

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 14 marca 2018 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.709. 2017.2.HW, uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. Wskazał, że metoda procentowa (tj. według wskazanego przez gminę udziału czasowego) nie odpowiada w pełni specyfice wykonywanej działalności, nie uwzględnia bowiem czasu, w którym sala nie jest w ogóle wykorzystywana (poza godzinami jej udostępnienia). Zdaniem organu podatkowego, gmina nie wykazała, że przedstawiona przez nią metoda procentowa stanowi sposób określenia proporcji bardziej reprezentatywny niż ten wskazany w rozporządzeniu. Metoda ta wskazuje jedynie przez jaki procent czasu sala może zostać wykorzystana do celów związanych z działalnością gospodarczą oraz inną niż gospodarcza, co nie jest równoznaczne z rzeczywistym stopniem wykorzystania zakupów związanych z jej funkcjonowaniem.

W ocenie fiskusa, należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia sytuacji, w której liczba najemców sali może wzrosnąć (w tym samym czasie), co w konsekwencji spowoduje wzrost kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją budynku, ale nie przełoży się na zwiększenie czasu przeznaczonego na wynajem bez uwzględnienia faktycznej liczby osób (uczniów) korzystających sali w ramach czynności odpłatnych oraz działalności poza VAT. Przyjęta metoda nie uwzględnia również przypadków, w których sala wykorzystywana jest jednocześnie (tj. w tym samym momencie) do czynności odpłatnych opodatkowanych VAT oraz czynności nieodpłatnych (zadań edukacyjnych). Wskazano również, że sposób określenia proporcji wprowadzony przepisami art. 86 ust. 2a ustawy o VAT nie przewiduje możliwości odrębnego liczenia współczynnika proporcji w odniesieniu do różnych zakupów. W ocenie organu, właściwym sposobem obliczania prewspółczynnika jest jedynie ten wskazany w rozporządzeniu.

Wyrok WSA

Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który nie zgodził się ze stanowiskiem organu i uchylił interpretację. W ustnym uzasadnieniu wyroku wskazał, że regulujący kwestię sposobu przeprowadzania tzw. korekt wieloletnich art. 90c ustawy o VAT nie wskazuje według jakiego prewspółczynnika korekty te należy dokonywać. Może to być zatem wskaźnik przewidywany regulacjami art. 86 ust. 2a-2h ustawy dającymi podatnikowi prawo wyboru indywidualnej metody obliczenia proporcji, bądź też ten wskazany w rozporządzeniu. Ważne, aby wskaźnik ten był właściwy w danych okolicznościach faktycznych.

Wyrok nie jest prawomocny.

Zdaniem autorki

Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy o VAT, jeśli podatnik uzna, że w jego przypadku sposób określania prewspółczynnika wskazany w rozporządzeniu nie odpowiada najbardziej specyfice prowadzonej działalności oraz dokonywanych nabyć, może zastosować inny, bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji. Nie ulega zatem wątpliwości – wbrew stanowisku prezentowanemu przez organ podatkowy – że jeśli tylko okaże się, że w danym przypadku istnieje lepszy – bardziej precyzyjny i bardziej reprezentatywny – sposób określenia proporcji, gmina ma prawo go zastosować. Sposób ten gmina ma prawo zastosować również dla celów dokonania korekty wieloletniej. Wskazuje na to wprost art. 90c ust. 3 ustawy o VAT w związku z przepisami art. 91 tej ustawy, zgodnie z którym dokonując korekty podatnik może przyjąć inny sposób określenia proporcji niż ten jaki został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku podatkowego. Przemawia za tym również cel samych korekt – dokonuje się ich przecież po to, aby jak najdokładniej odzwierciedlić faktyczny zakres wykorzystania nieruchomości na przestrzeni lat.

—Agnieszka Bieńkowska

Przepisy nie wskazują według jakiego prewspółczynnika gmina powinna dokonywać tzw. korekty wieloletniej podatku VAT naliczonego w przypadku nieruchomości wykorzystywanych zarówno do czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu VAT. Może to być prewspółczynnik wskazany w rozporządzeniu ministra finansów lub wskazany w samej ustawie, w tym taki jaki gmina stosowała na podstawie art. 86 ust. 7b w brzmieniu obowiązującym do końca 2015 r. – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 30 sierpnia 2018 r., sygn. I SA/Po 432/18.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara