Zraportu NetB@nk „Bankowość internetowa i mobilna, płatności bezgotówkowe" wynika, że liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych na koniec IV kwartału 2019 roku wyniosła ponad 12 milionów. Oznacza to wzrost na poziomie ponad 15 proc. w odniesieniu do III kwartału 2019 roku. Obecnie 57,62 proc. spośród aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej aktywnie korzysta z bankowej aplikacji mobilnej.
W aplikacji jak w banku
Polacy cenią sobie innowacje, które poprawiają komfort życia, upraszczają pewne czynności, optymalizują codzienne procesy. – Bez wątpienia bankowość mobilna jest przykładem ułatwiania codziennego życia. Gdy przypomnimy sobie, jak bankowanie wyglądało wcześniej, to nikogo nie trzeba przekonywać, że nastąpił ogromny postęp. Dawniej, by wykonać przelew, należało iść do oddziału, dokonać dyspozycji i czekać na jej zrealizowanie, a teraz wystarczy sięgnąć po swój telefon, zalogować się do niego za pomocą odcisku palca czy PIN i dosłownie na wyciągniecie ręki ma się dostęp do niemal każdej czynności finansowej. Polacy oczekują, że ten postęp będzie kontynuowany i spodziewają się, że aplikacja banku będzie odpowiednikiem bankowej placówki i zrealizują w niej nie większość, ale komplet operacji udostępnianych przez bank, szybciej niż w świecie analogowym – mówi Radosław Janusz, szef zespołu bankowości mobilnej w departamencie usług cyfrowych w PKO Banku Polskim.
Eksperci są zdania, że Polacy czekają na nowe rodzaje operacji, które będą mogli wykonać w aplikacji, a których w placówkach nigdy im nie oferowano.
– Zmieniła się rola banku w życiu Polaków. Bank służy już nie tylko do sprawdzania stanu konta i historii operacji czy przelewania pieniędzy. Coraz częściej realizuje także inne funkcje: umożliwia zakup biletu komunikacji miejskiej, płatność za parking, zakup karty podarunkowej, dostęp do funkcji związanych z e-urzędem – mówi ekspert z PKO Banku Polskiego.
Jednym z banków, który wyszedł naprzeciw oczekiwaniom klientów jest Bank Millennium, którego aplikacja mobilna oferuje wiele usług i rozwiązań, także pozabankowych. Przykładem jest możliwość zakupu w aplikacji biletów komunikacji miejskiej i parkingowych. Kolejna z opcji przydatnych kierowcom to automatyczne płatności za przejazd najczęściej użytkowanymi autostradami w kraju – Autopay. Klienci banku mogą podróżować autostradami bez konieczności stania w kolejce do bramek – system automatycznie zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu i podniesie szlaban. Pionierskim wdrożeniem był chatbot Milla realizujący transakcje na zlecenie klienta. Dzięki wykorzystaniu technologii rozpoznawania mowy i intencji, może prowadzić z klientem rozmowę głosową lub tekstową. Odpowiada na pytania, w razie potrzeby dopytuje o szczegóły i wykonuje zadanie. W aplikacji można także kupić m.in: ubezpieczenia, bilety do kina oraz w razie konieczności tymczasowo zablokować kartę płatniczą i przechowywać karty lojalnościowe.