W czwartek, 27 września wpłynął do Sejmu projekt budżetu na 2019 rok. To oznacza, że Sejm i Senat mają od tego dnia równo 4 miesiące na przekazanie budżetu do podpisu prezydentowi.

Rada Ministrów zaakceptowała we wtorek projekt budżetu na 2019 rok po konsultacjach międzyresortowych i w Radzie Dialogu Społecznego. Premier Matusz Morawiecki przekonywał, że budżet wpisuje się w politykę społeczną i inwestycyjną, uwzględnia środki na różne programy społeczne rządu (m.in. 500+, leki dla seniorów, koszty obniżki wieku emerytalnego), a jednocześnie mieści się we wszystkich regułach unijnych dotyczących stabilności finansów publicznych.

Jak wynika z harmonogramu prac nad ustawą budżetową przyjętego przez komisję finansów publicznych, pierwsze czytanie budżetu ma się odbyć 4 października. W dniach 8-31 października będą prowadzone prace w komisji finansów i komisjach „branżowych” - te ostatnie do 2 listopada złożą komisji finansów do rozpatrzenia swoje komentarze i wnioski. Komisja finansów zajmie się rozpatrywaniem ich w dniach 5-23 listopada, a 28 listopada powinna przyjąć sprawozdanie o projekcie ustawy budżetowej.

Drugie czytanie projektu odbyłoby się 12 grudnia na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Dzień później komisja finansów rozpatrywałaby poprawki zgłoszone w drugi czytaniu. Wtedy 14 grudnia nastąpiłoby trzecie czytanie i przyjęcie ustawy budżetowej przez Sejm.

Pod koniec grudnia ustawa znalazłaby się w Senacie, który w styczniu 2019 roku określiłby swoje poprawki do ustawy. 22 stycznia trafiłaby ona do prezydenta, który będzie miał tydzień na złożenie podpisu pod ustawą budżetową.