Im mniejsza firma, tym częściej kupuje samochody z drugiej ręki. Jak wynika z badania Instytutu Keralla Research przeprowadzonego na zlecenie firmy Carefleet zajmującej się finansowaniem i zarządzaniem flotami pojazdów, korzystanie z takich aut deklaruje 73 proc. badanych mikroprzedsiębiorstw. Zazwyczaj użytkują one jeden lub dwa samochody. Natomiast w przypadku firm średniej wielkości, gdzie wielkość floty waha się od kilkunastu do kilkudziesięciu pojazdów, ten odsetek wynosi już tylko 27 proc. W takich przedsiębiorstwach większą popularnością cieszą się outsourcingowe modele finansowania aut jak długoterminowy wynajem.

Wśród najmniejszych firm używane pojazdy kupuje 81,8 proc. podmiotów z branży budowlanej oraz 68 proc. z transportowej. W obu tych branżach auta firmowe wykorzystywane są wyjątkowo intensywnie i szybko się zużywają. – Często są to pojazdy kilkuletnie, użytkowane w firmach aż do ich śmierci technicznej – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet. Z kolei najrzadziej na rynku wtórnym samochody kupują przedsiębiorcy działający w produkcji i handlu – odpowiednio 48,7 oraz 51,2 proc.

Firmy sektora MSP najczęściej wyszukują używane auta w komisach, następnie w centrach sprzedaży aut poleasingowych. W tych ostatnich – jak wynika z analiz serwisu sprzedażowego Master1.pl należącego do Grupy Masterlease, największe powodzenie mają auta niemieckie, następnie francuskie. Coraz większą rolę odgrywa także wtórny rynek autoryzowanych dilerów. Samochody sprzedawane są w ramach specjalnych programów, oferujących pojazdy ze sprawdzonym pochodzeniem i stanem technicznym. To źródło zaopatrzenia wybiera 19,1 proc. badanych przez Keralla Research.

Według analiz firmy AAA Auto prowadzącej sieć kilkudziesięciu salonów z używanymi pojazdami w Czechach, Polsce, na Słowacji i Węgrzech, jeśli dotychczas polscy przedsiębiorcy finansowali zakup auta używanego głównie z własnych środków, to obecnie sytuacja się zmienia. Już połowa tej grupy klientów korzysta z kapitału zewnętrznego, wykorzystując leasing oraz kredyt. Pozwala im to na angażowanie własnych środków w inwestycje zwiększające wartość firmy, a zarazem na korzystanie z odliczeń podatkowych. Przedsiębiorcy decydujący się na używane auta kupują przede wszystkim volkswageny, fordy, toyoty, peugeoty i citroeny. Preferencje silnikowe dzielą się niemal po połowie: benzynowe wybiera 55 proc. Dużą popularnością cieszą się m.in. auta typu SUV. W związku z rosnącym udziałem całego sektora MSP w polskiej gospodarce AAA Auto przewiduje dalszy wzrost liczby firm korzystających z takich sposobów finansowania aut z drugiej ręki.