Najbardziej atrakcyjne branże dla polskich pracowników. Jest nowy lider

Pierwsza trójka sektorów z najlepszym wizerunkiem wśród polskich pracowników przechodzi obecnie okres niełatwej transformacji biznesu.

Aktualizacja: 07.05.2024 06:02 Publikacja: 07.05.2024 04:30

Najbardziej atrakcyjne branże dla polskich pracowników. Jest nowy lider

Foto: Adobe Stock

Najważniejsze jest atrakcyjne wynagrodzenie i benefity, ale Polacy zwracają też uwagę na przyjazną atmosferę w pracy, stabilność zatrudnienia i możliwość rozwoju kariery. Te czynniki w największym stopniu decydują o atrakcyjności pracodawców, która przekłada się również na atrakcyjność zawodową całych sektorów – jak dowodzą udostępnione „Rzeczpospolitej” dane z ogłoszonego w poniedziałek badania Randstad Employer Brand Research, którym agencja zatrudnienia Randstad objęła w Polsce reprezentatywną grupę prawie 6,8 tys. zdolnych do pracy Polaków w wieku 18–64 lat.

Na czele tegorocznego rankingu sektorów, które są postrzegane przez Polaków jako najbardziej atrakcyjne miejsca pracy, znalazła się w tym roku wskazana przez 51 proc. badanych branża IT.

Czytaj więcej

Coraz więcej ciekawych ofert pracy dla zewnętrznych pracowników

Awans IT w rankingu atrakcyjnych dla pracowników branż

Po raz pierwszy IT cieszy się tak dużym uznaniem w zestawieniu, w którym w ostatnich latach (po pandemii) prym wiodły branża medyczna, farmaceutyczna i motoryzacyjna. Ta ostatnia przed rokiem była liderem rankingu najbardziej atrakcyjnych sektorów. W tym roku znalazła się na drugim miejscu na podium, wyprzedzając sektor komponentów motoryzacyjnych, który z kolei awansował teraz na trzecie miejsce (z szóstego).

Wyniki tegorocznego zestawienia mogą dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że każda z trzech najlepiej ocenianych branż przechodzi teraz okres niełatwej transformacji wymuszonej przez nowe warunki rynkowe. Widać to dobrze w sektorze IT, gdzie gospodarcze spowolnienie w połączeniu z boomem sztucznej inteligencji zakończyło w 2023 r. postpandemiczną hossę i czasy rynku pracownika.

Atut mocnych marek

Zdaniem Mateusza Żydka, rzecznika Randstad Polska, chociaż nie ma wątpliwości, że sygnały o zamrażaniu i ograniczaniu zatrudnienia w sektorze IT wpływają na ogólną percepcję sytuacji w branży, to dla wielu pracowników nadal jest to sektor z lepszymi perspektywami niż wiele innych.

– W dodatku raz zbudowana przez lata marka pracodawców z tego sektora nie będzie tracić na atrakcyjności dynamicznie, tylko powoli i stopniowo. Na tym polega magia marki pracodawcy, że jeśli jest silna, to nawet pewne perturbacje nie powodują natychmiastowego tąpnięcia w opiniach na jej temat – wyjaśnia Mateusz Żydek.

Czytaj więcej

Chcemy zarabiać na Zachodzie, ale mieszkając w Polsce

– Sektor IT zawsze był postrzegany przez pryzmat atrakcyjnej siatki wynagrodzeń. I choć z rynku dochodzą sygnały, że koniunktura w tym sektorze nieco osłabła, ogłoszeń o pracę jest mniej, a bywa także, że redukowane są etaty, to jednak wynagrodzenia, szczególnie oferowane doświadczonym profesjonalistom, pozostają silnym motywatorem – zwraca uwagę Beata Wolska, ekspertka rynku pracy w Randstad Polska.

Pokazują to także dane GUS, na koniec 2023 r. przeciętne wynagrodzenie w sekcji informacja i komunikacja (do której należy IT) wynosiło 12,6 tys. zł brutto, czyli o ponad dwie trzecie więcej powyżej krajowej średniej. Z kolei w sektorze przedsiębiorstw (czyli w firmach z co najmniej 10 pracownikami) przeciętna płaca, która w całym sektorze przekroczyła w marcu br. 8,2 tys. zł brutto, w IT wzrosła do ponad 14,8 tys. zł.

Szansa rozwoju kariery

Wysokością przeciętnego wynagrodzenia wyróżniała się też w Polsce produkcja aut, gdzie średnie wynagrodzenie przekraczało w marcu 8,9 tys. zł brutto. Sektor automotive przechodzi jednak obecnie trudną i kosztowną transformację w kierunku elektromobilności, która dotyczy także komponentów motoryzacyjnych. Widać to również w zatrudnieniu, które u producentów aut było w marcu (207 tys. pracowników) o 8 tys. mniejsze niż w rekordowym 2019 r.

Jak zaznacza Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego, motoryzację czekają bardzo duże zmiany i wyzwania. Już teraz mocno odczuwa je rynek niemiecki, który jest kluczowym odbiorcą branży komponentów motoryzacyjnych w Polsce. Zdaniem wiceszefa PIE wyniki rankingu Randstad można porównać z nastrojami na giełdzie, która przyciąga najwięcej nowych inwestorów w szczycie hossy, tuż przed korektą.

Mateusz Żydek zauważa jednak, że transformacja branży może być też postrzegana jako szansa na nowe inwestycje, w tym na rozwój zawodowy; trzy najlepiej postrzegane w tym roku sektory cenione są m.in. za możliwość rozwoju kariery.

Opinia dla „Rz"
Anna Macnar, Prezeska HRM Institute

Wizerunek pracodawców w danej branży kształtują od dawna takie czynniki jak wynagrodzenie i benefity, możliwości rozwoju kariery, bezpieczeństwo zatrudnienia, warunki pracy, atrakcyjność zadań, firmowa kultura organizacyjna czy opinie pracowników. Ostatecznie to sposób, w jaki firma zarządza swoimi pracownikami i kreuje pozytywne doświadczenia, decyduje o jej sile jako pracodawcy
w danej branży. Natomiast zauważalne jest, że niektóre branże wyróżniają się szczególną dbałością o swój employer branding (EB). Do liderów dbających o EB na pewno należą w Polsce takie branże, jak technologiczna, doradczo-konsultingowa, finansowa czy FMCG, ale w ostatnich latach mocno rozwinęły też swój employer branding branża handlowa i motoryzacyjna. ∑

Najważniejsze jest atrakcyjne wynagrodzenie i benefity, ale Polacy zwracają też uwagę na przyjazną atmosferę w pracy, stabilność zatrudnienia i możliwość rozwoju kariery. Te czynniki w największym stopniu decydują o atrakcyjności pracodawców, która przekłada się również na atrakcyjność zawodową całych sektorów – jak dowodzą udostępnione „Rzeczpospolitej” dane z ogłoszonego w poniedziałek badania Randstad Employer Brand Research, którym agencja zatrudnienia Randstad objęła w Polsce reprezentatywną grupę prawie 6,8 tys. zdolnych do pracy Polaków w wieku 18–64 lat.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Mężczyźni pracują częściej niż kobiety. Nowe dane GUS o aktywności zawodowej
Rynek pracy
Brak tych umiejętności wkrótce może pozbawić nas pracy
Rynek pracy
Firmy zaczynają doceniać mocne strony pracujących mam
Rynek pracy
Matki w pracy mają pod górkę. A ojcom też nie jest łatwo
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Rynek pracy
Integracja ukraińskich uchodźców na rynku pracy będzie trwać jeszcze lata
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał