Umowę w sprawie promowania polskiej branży bursztynniczej Agencja podpisała właśnie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Bursztynników. Będzie świadczyć usługi doradcze, organizować spotkania B2B oraz misje na branżowe targi zagraniczne dla firm jubilerskich zajmujących się obróbką bursztynu. - Agencja wesprze polskich bursztynników w poszukiwaniu partnerów biznesowych na całym świecie, również w Polsce – podkreślił wiceprezes PAIIZ Michał Dąbrowski.

Branża dóbr luksusowych, w której Polska ma duży potencjał rozwojowy, to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku. Do polskich specjalności należy m.in. produkcja luksusowych jachtów czy łodzi, uznanych w świecie. Według PAIIZ, także biżuteria bursztynowa staje się coraz większym polskim hitem eksportowym i rozpoznawalną polską marką. Według przedstawicieli branży bursztynniczej, porozumienie z PAIIZ daje szansę na zwiększenie obecności polskich producentów, szczególnie mikro i małych przedsiębiorstw, na zagranicznych rynkach. Zwłaszcza, że polska biżuteria bursztynowa to produkty najwyższej jakości, wykonywane przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii, mogące z powodzeniem konkurować za granicą. - Liczymy, że ze wsparciem PAIIZ nasza branża stanie się polską megamarką i wizytówką kraju na międzynarodowych rynkach – powiedział Jerzy Malicki, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.

Blisko 70 proc. światowej produkcji biżuterii z bursztynu przypada na Gdańsk. Na Pomorzu znajduje się 1,5 tys. firm, często jednoosobowych, zajmującym się produkcją wyrobów ze srebra ozdabianych bursztynem. Z uwagi na swoje znaczenie w strukturze eksportu oraz dobre perspektywy, branża jubilersko-bursztynnicza już wcześniej objęta została programem promocji gospodarczej na rynkach zagranicznych. W ramach przedsięwzięcia wartego 7 mln złotych producentom biżuterii z bursztynu m.in. dofinansowywano udział w targach organizowanych w Monachium, Vicenzie, Tucson, Las Vegas oraz w Hong Kongu oraz targach krajowych Amberif, Ambermart, Złoto Srebro Czas. Wsparciem objęto wizyty studyjne zagranicznych dziennikarzy, misje wyjazdowe polskich firm oraz przyjazdowe zagranicznych kupców. Także kampanię w prasie konsumenckiej i na bilbordach w Niemczech, Włoszech, Stanach Zjednoczonych i Chinach oraz pokazy biżuterii i mody.

Polski bursztyn jest ceniony m.in. na Bliskim Wschodzie, w Chinach czy w Rosji. Rynek chiński należy do największych odbiorców polskich producentów. . Według badań Państwowego Instytutu Geologicznego sprzed czterech lat, zasoby bursztynu w Polsce szacowane są na przeszło 1,1 tys. ton, z tego przeszło 1 tys. znajduje się w powiecie lubartowskim na Lubelszczyźnie. Około 30 ton znajduje się w złożach na Pomorzu.